Jag är nykär i löpning på bana! Tänkte visa er hur man kan variera sin löpträning med hjälp av övningar stulna från häcklöpare. Det är ett rejält jobbigt pass så glöm inte att ha en bra vätskebalans, såväl före som under och efter passet.

Vatten är inte det bästa sättet att återställa vätskebalansen eftersom det stimulerar högt urinflöde och minskar törsten. Powerade innehåller natrium, som du förlorar när du svettas, och kolhydrater.

Tillsammans hjälper dessa din kropp att absorbera vätska mer effektivt från magen och ut i blodomloppet.

Så här ser passet ut:

  • Uppjogg i lugnt tempo, 5 - 10 minuter
  • Häckgång 5 varv gång och 5 varv ”studsig gång”
  • Stegringslopp 5 x 80 meter där du successivt accelererar över hela sträckan. Ej max! Jogga lätt tillbaka till
  • startpunkten och repetera tills du har gjort fem.
  • (6 - 10) x 200 meter med 100 meter gåvila mellan varje intervall. Fokus på god teknik hela vägen, inte nödvändigt att maxa!
  • Tre minuters aktiv vila (vifta med armarna/jogga lätt)
  • (6 - 10) x 100 meter med 100 meter gåvila mellan varje intervall. Jobba ordentligt med armarna, försök få upp knäna och öka stegfrekvensen rejält jämfört med vanlig distanslöpning. Sista intervallen nära max.
  • Nerjogg i lugnt tempo, 5 - 10 minuter

Antalet intervaller väljer du efter dagsform och nivå. Du kan börja med att gå över häckarna (enklast är att mellanlanda mellan dem) och sedan lägga på några varv när du kliver över häckarna med "studs" i steget. Viktigt att få med armarna! Det är såklart bäst om du har tillgång till häckar men går även bra utan.

Vem är sugen på att testa passet ovan? Upp med en hand! Och ha en fin dag!

_____________________________

(Detta är ett utdrag från Petra Månströms blogg)