– I och med att Smartwater fanns tillgängligt för modeller, designers och besökare upptäckte vi hur mycket det saknats ett fritt dryckesalternativ som passar alla under tidigare upplagor av modeveckan, säger Andreas Thiel, Commercial Director för Stockholm Fashion Week

Två gånger om året visar Sveriges största klädes- och smyckesdesigners upp sina kommande kollektioner på Stockholm Fashion Week. Modeevenemanget anses vara det ledande i norra Europa och i år deltog 34 svenska designers.

De tre senaste åren har samlingspunkten för modeveckan varit Grand Hôtel, dit du behöver en inbjudan för att kunna göra ett besök. För alla som inte har fått en inbjudan men som ändå vill delta i modefesten pågår dock samtidigt under veckan ett flertal andra associerade evenemang runt om i Stockholm. I år kunde nyfikna exempelvis besöka Fashion Night i Biblioteksstan och Metro Modes öppna modevisning på Norrmalmstorg.

Mer fokus på en sund livsstil och mångfald

Ett annat helt nytt inslag under årets Stockholm Fashion Week var plattformen FW Training – Powered By FASHIONABLEFIT. Plattformen var en del av det aktiva arbetet mot målsättningarna i det så kallade Swedish Fashion Ethical Charter, som är ett engagemang inom den svenska modevärlden som uppmuntrar till en mer sundare livsstil och en större mångfald inom modeindustrin.

Plattformen fungerade som samlingspunkt för samtal och schemalagda aktiviteter såsom yoga. Höjdpunkten inträffade på torsdagsmorgonen då inbjudna besökare fick delta i ett träningspass med syftet att stärka deltagarna inifrån och ut.


 

Ett välkommet samarbete

Som ännu en del av arbetet mot nya val inom modevärlden inleddes ett samarbete med Glacéau Smartwater. Under hela Fashion Week fanns Smartwater tillgängligt för alla som deltog i och besökte evenemanget, något som var mycket uppskattat enligt Andreas Thiel som är ansvarig för partnersamarbeten under Fashion Week.

– Det här att det fanns vatten lättillgängligt är något som har saknats tidigare, men som vi inte har varit medvetna om att det har saknats förrän vi fick möjligheten till att kunna erbjuda det genom samarbetet. Vi är väldigt glada och stolta över partnerskapet med Smartwater. Det var väldigt lyckat, säger Andreas.

Avtryck från Stockholm Fashion Week hösten 2018

Andra stora händelser under Stockholm Fashion Week var Camilla Thulins visning som väckte uppmärksamhet med sitt politiska budskap. Även initiativen att sträcka sig utanför klädes- och smyckesvärlden gjorde avtryck under veckan. Exempelvis kommer möbeldesign, musik och mat att få en större plats när kommande upplagor av Stockholm Fashion Week planeras, menar Andreas Thiel.