Den 16 juli spelas den första matchen i Gothia Cup i Göteborg. Varje år deltar cirka 1700 lag från 80 länder och det spelas cirka 4500 matcher på 110 fotbollsplaner runt om i staden. Coca-Cola är en Official Partner till Gothia Cup och anordnar ännu en gång Skills Area, ett område där ungdomar kan testa fem olika grenar. Vi har pratat med arrangören Thomas Anderson om vad turneringen betyder för honom och framförallt för ungdomarna.

Gothia Cup har anordnats sedan 1975 med syfte för alla unga fotbollsälskare runt om i världen att träffas. En mötesplats där religion, hudfärg eller nationalitet inte spelar någon roll utan istället är det kärleken till fotbollen som förenar deltagarna. Coca-Cola står för gemenskap, tolerans och inkluderande så det en självklarhet att vara partner till Gothia Cup.

På området har Coca-Cola ett område som kallas för Skills Area, där deltagarna får testa reaktionsförmåga, pricksäkerhet, teknik och Power Shot (hur hårt man kan skjuta en fotbollboll). Slutligen kan deltagarna testa sin uthållighet (en gren som presenteras av Powerade).

Vi ställde ett par frågor till arrangören Thomas Anderson om årets turnering.

Hej Thomas,

Berätta, vad arbetar du med på Gothia Cup?

Jag jobbar som försäljningschef på BK Häcken och Gothia Cup, vilket jag har gjort sedan 2014. Jag är huvudansvarig för klubbens affärsutveckling & partners och var bland annat med och tog fram nuvarande avtal med Coca-Cola.

Vad är ditt bästa Gothia Cup minne?

Jag har många fantastiska minnen. Ett minne är när jag följde ett tjejlag från Maputo, Moçambique, innan, under och efter turneringen. Att själv kunna uppleva hur Gothia Cup påverkar och gör skillnad för dessa tjejer, var en magisk upplevelse.

En annat fint minne är när vi tillsammans med Coca-Cola startade Gothia eCup 2017, en digital mötesplats som möjliggör för ännu fler ungdomar att ta del av gemenskapen i världens största ungdomsturnering.  Som resultat av det fina samarbetet utnämndes Gothia eCup som vinnare i kategorin ”Årets Digitala” på Gyllene Hjulet (branschtävling för sponsringsaktiveringar), vilket var roligt! 

Vad betyder Coca-Cola för Gothia Cup?

Mycket! Vi delar samma värderingar som Coca-Cola, gemenskap, tolerans och inkluderande. Coca-Cola är dessutom aktiva på plats. För att nämna ett par saker så är Coca-Cola huvudpresentatör av Gothias digitala kommunikation som bland annat inkluderar matchsändningar, sammandragningar, höjdpunkter ifrån tidigare matcher och dessutom Gothia Players app. Det som många besökare främst lägger märke är CC engagemang genom alla uppskattar alla eventen till när det kommer till Coca-Cola är Skills Area.

Kommer årets upplaga av Gothia Cup skilja sig från förra?

Samtliga fotbollsplaner på Gothia Heden Center byts ut mot nytt konstgräs, vilket skapar möjlighet till ännu bättre fotboll under turneringen. Dessutom växer turneringen till Alingsås för att säkra vår expansion. Gothia e cup har finalister från hela världen i år.

Det är ju många deltagare som kommer från olika delar av världen. Vad tycker ungdomarna om turneringen? Vad brukar ni få för återkoppling?

Största återkopplingen vi brukar få är att ungdomarna är stolta att vara en del av världens största mötesplats. Att få träffa nya kompisar, både på och vid sidan av planen, vilket betyder mycket för dom. Helhetsbetyget på upplevelsen för Gothia Cup 2017 hamnade på 99,6% bland spelarna, det gör oss väldigt glada och stolta.  

Sista frågan, Coca-Cola har ju som du nämnde tidigare området Skills Arena, där man kan testa fem olika grenar. Vilken av grenarna har du mest talang för och vilken vill du bli bättre på?

Det känns som att jag har full koll på samtliga skills, utan problem :)