Efter fotbollsmatchen mot Tyskland utsattes svenska mittfältaren Jimmy Durmaz för en storm av rasistiska kommentarer och hot mot honom och hans familj i sociala medier. Som en snabb motreaktion hyllades Durmaz av tusentals människor och Coca-Cola i Sverige visade sitt stöd i #backadurmaz. Coca-Cola har pratat med initiativtagaren Shanga Aziz om hur idén om en manifestation resulterade i en rikstäckande nyhet.

I sluttiden av matchen mellan Sverige och Tyskland tacklade Durmaz omkull Timo Werner utanför straffområdet och Tyskland tilldelades en frispark. Toni Kroos gjorde ett vackert mål och förlusten för Sverige var ett faktum. När Durmaz lämnade fotbollsplanen hade det börjat hagla in kommentarer på hans Instagram varav flera var rasistiska och riktade hot mot både honom och hans familj. De hatiska kommentarerna fördömdes kraftigt och Stefan Löfven var en av flera som uttalade sig i Durmaz försvar. Durmaz Instagram fylldes med kärlek, stöd och hyllningar från svenska folket. Snabbt skapades hashtagen #backadurmaz och inom kort hade den blivit viral.

Konsumenter av Coca-Cola började bli kreativa och en publicerade en bild på en Coca-Cola zero sugar-burk där sugar ersatts med racism med hjälp av photoshop. Coca-Cola vidareutvecklade denna idé och gjorde en digital kampanj för att visa sitt stöd för Durmaz.

Shanga_updated.jpg

 

Samtidigt som både hat och hyllningar utspelade sig på sociala medier satt Shanga Aziz, grundare av Locker Room Talk och iakttog allt på sociala medier. Durmaz har sedan starten varit en ambassadör för Locker Room Talk, en organisation som arbetar med att skapa schysstare attityder i omklädningsrummet bland tonåringar, och Shanga kände att han ville visa sitt stöd för Durmaz.

"Vi satt och iakttog allt som hände på sociala medier och kände att vi också ville bidra.” berättar Shanga Aziz.

Idé blir till verklighet

”Vi samlade snabbt ihop Locker Room Talk-gänget och började bolla olika idéer, vi ville visa vårt stöd för Jimmy. De hatiska kommentarerna mot honom är verkligen inte okej och vi kände en frustration över att sånt här beteende existerar i Sverige. Kärleken är större.” berättar Shanga. Idén om att ha en manifestation för Durmaz växte fram och organisationen bestämde sig för att göra verklighet av tanken. Allt behövde nu ske fort. Shanga hörde av sig till polisen och fick klartecken för en manifestation på Sergels torg i centrala Stockholm. ”När vi hade fått klartecken från polisen började vi höra av oss till alla vi kände och som hade en koppling till Durmaz. Alla vi pratade med tyckte om initiativet och sa att de gärna ställer upp."

Inför fotbolls-VM hade Coca-Cola Sverige lanserat en begränsad upplaga av specialgjorda 33cl burkar som frontas av sex svenska landslapgsspelares ansikten, varav Durmaz var ett.

Shanga hade noterat att burkarna som Coca-Cola lanserat under våren hade Durmaz ansikte på. Skulle kanske Coca-Cola vara intresserade av att stötta manifestationen?

”Coca-Cola svarade väldigt snabba med att de självklart stöttar manifestationen, vilket var kul!”. Hundratals burkar skulle nu tas fram på kort tid så Coca-Cola anställda plockade Durmaz-burkarna direkt från produktionsbandet.

Shanga tillbringade dagarna innan manifestationen med att intervjuas av flera tidningar och TV.

”Allt gick väldigt fort. Det var häftigt att se att en idé snabbt hade blivit till verklighet och nu pratade alla om vad som skulle ske på Sergels torg.”  Manifestationen blev så omtalad att polisen timmar innan utsatt tid informerade Shanga att de var tvungna att flytta till Kungsträdgården, cirka 600 meter från Sergels torg. Polisen kunde inte garantera deltagarnas säkerhet eftersom det kunde blir för mycket folk på Sergels torg. "Det blev stressigt under en kort period för vi hade redan monterat upp scenen på Sergels torg men det var bara att snabbt montera ner och flytta. Men vi hann!”

Coca-Cola pratade samtidigt med svenska fotbollförbundet om möjligheterna att lansera kampanjen med Coca-Cola zero sugar där sugar ersätts med racism. Den digitala kampanjen ”zero racism” blev en succe på sociala medier och syntes även runt om i Stockholm på digitala utomhusskärmar.

Manifestationen – en succé

Tusentals människor dök upp i Kungsträdgården och Shanga är tacksam, stolt och rörd över mottagandet som manifestationen fick. Coca-Cola var på plats och delade ut Coca-Cola med Durmaz ansikte på. Artister som Samir och Viktor, Linda Pira, Broder John uppträdde ochIsabella Lövin, Minister för internationellt utvecklingssamarbete och klimat samt vice statsminister, höll ett tal.

”Vi är så glada att Coca-Cola snabbt valde att vara med. Det var ett perfekt sätt för alla som deltog i manifestationen att visa sitt stöd för Durmaz genom att dricka en Coca-Cola med hans ansikte på och samtidigt stå upp för alla människors värde.”