I linje med Coca-Colas ambition att flytta fram positionerna inom hållbara förpackningar och bidra till en skräpfri värld blir Coca-Cola en del av en ny grupp framåtdrivande företag som kommer att arbeta tillsammans med Paboco, the paper bottle company. Pabocos ambition är att skapa den första helt biobaserade och återvinningsbara pappersflaskan avsedd för konsumtionsvaror som exempelvis kolsyrade och stilla drycker samt skönhetsprodukter.

Under 2015 började det danska startup-bolaget Pabocos arbetet med attt utveckla väldens första hållbara pappersflaska och är idag ett samägt bolag mellan pappersförpackningsbolaget BillerudKorsnäs och flaskspecialisttillverkaren Alpla.

I nästa skede i pappersflaskans utveckling kommer Coca-Cola att agera som en medgrundare och deltagare i ”Paboco Pioneer Community”, som samlar ledande experter inom material, design och teknologiutveckling. Tillsammans med övriga medlemmar kommer Coca-Cola att bistå med insikter, expertis och vägledning genom FoU-processen för att hjälpa till att övervinna tekniska hinder för att konceptet ska kunna växa ytterligare.

paboco-paper-bottle-vertical-se-200.jpg

“Vi är glada att vara en del av Pioneer Community och kunna hjälpa till med att testa och utveckla denna innovation under dess fortsatta utveckling. Vi tror starkt på samarbeten och partnerskap för att skapa kommersiellt gångbara, hållbara förpackningar och vi ser fram emot att ytterligare undersöka och bistå med att utveckla de fantastiska innovationer som Paboco driver,” säger Stijn Franssen, Research and Development Manager, Coca-Cola.

I dag använder den första generationens pappersflaska förnybart papper för att bygga styrka och struktur som stöds av ett inre lager som är unik för varje produkt och som gör det möjligt att återvinna flaskan genom att separera pappret från inre lagret. Parallelt med arbetet att skala upp produktionsteknologin så är en helt cirkulär flaska nästa steg i utvecklingen, som omfattar ett biobaserat inre lager, som är återvinningsbart eller nedbrytbart om den av misstag skulle hamna i naturen istället för i återvinningen.

2018 presenterade Coca-Cola flera globala ambitioner för att bidra till en skräpfri värld. De inkluderar en målsättning att vid 2030 samla in och återvinna varja flaska eller burk som säljs  samt att producera förpackningar innehållande i genomsnitt minst 50 procent återvunnet eller förnybart material. Coca-Cola har också åtagit sig att företagets alla förpackningar världen över är 100 procent återvinningsbara till 2025.

“Vi samarbetar över värdekedjan och är enade i vår vision att Paper Bottle kommer bli verklighet och bidra till att ytterligare förändra industrin,” säger Gittan Schiöld, tillförordnad vd för Paboco.

Coca-Cola i Västeuropa presenterade nyligen flertal åtaganden och har bildat ett så kallat ”Sustainable Packaging Innovation Hub” som fokuserar på att öka investeringar och innovation inom hållbara förpackningar. Det inkluderar fortsatta investeringar i avancerad återvinningsteknik samt alternativa förpackningslösningar för framtiden av material som papper och biobaserat, men också förpackningar som är påfyllningsbara, återvinningsbara och även lösningar utan förpackningar.