Under 2016 lyckades
Rönnaug Vinje, hållbarhetsansvarig på
Utöver att fokusera på våra egna bilar samarbetar vi också med andra transportleverantörer så att vi tillsammans kan göra transporterna mer miljövänliga i Sverige. Även de stora aktörerna inom handeln, till exempel ICA och Axfood som representerar merparten av svensk livsmedelshandel, har som mål att bli klimatneutrala. Det leder t förhoppningsvis till att få fler transportörer att välja mer förnybart bränsle i framtiden.
Vår generations klimatutmaningar är kanske de största utmaningarna vi människor står inför de kommande åren och vi, som en del av näringslivet ska ta vårt ansvar och reducera vårt klimatutsläpp. Här i Sverige arbetar vi framförallt för att minska klimatpåverkan från vår egen verksamhet, d.v.s. tillverkning, distribution och kylning av dryck hos kund.
Vårt åtagande
Vår ambition är att vara branschledande inom energi och klimat. Målet till 2020 är att minska klimatavtrycket från varje dryck med en tredjedel, jämfört med 2007. Vi tar ansvar för klimatpåverkan genom hela värdekedjan och fokuserar insatserna där vi har störst möjlighet att göra skillnad.
- Mellan 2007 och 2015 har vi i Sverige reducerat vårt CO2 utsläpp med 46%
- Våra klimatmål inkluderar hela värdekedjan och är inom ramarna för 2 graders-målet från Parisavtalen (Science based targets)
- För transporter specifikt ska vi reducera våra utsläpp med 30% innan 2020 – under 2015 hade vi reducerat våra utsläpp från våra transporter med 57% sedan 2007
- Vi använder bara förnyelsebar energi och värme på vår fabrik i Jordbro
- Allt socker från Skåne transporteras med tåg direkt in i vår produktionsanläggning
COCA-COLA ON SOCIAL