Ända från början är det Fanta som har vågat sticka ut på läskhyllan med spännande smaker såsom Strawberry and Kiwi och Pink Grapefruit, i klara färger. Och så vill vi på Coca-Cola såklart att det ska fortsätta vara. Därför ger vi nu PET-flaskan en helt ny, innovativ spiralform.

Med modernismen som förebild

Arbetet med att ge Fanta ett uttryck som känns samtida och modernt har pågått under en längre tid. Läs gärna mer om hela hur vi arbetade för att ta fram det nya designuttrycket. Redan förra året kunde vi se en del av resultatet när en helt ny logotyp lanserades. Och nu är det alltså dags också för flaskan att få ett helt nytt utseende.

Inspirationen för den nya flaskan har hämtats från den modernistiska konstnären Matisse, som precis som Fanta är känd för användningen av starka färger, och från den före detta nunnan och konstnären Corita Kent. Men twisten i flaskans form har också inspirerats av hur det ser ut när du pressar saften ur en apelsin. Resultatet är en spiralformad flaska – som är den första asymmetriska flaskan att tillverkas i en industriell miljö.

Lekfull, modern och vågad

Bara namnet Fanta säger en hel del om hur vi ser på drycken. Namnet är inspirerat av ordet ”fantasie”, och just fantasi och kreativitet är något Coca-Cola vill ska förknippas med drycken. Med ledord såsom lekfull, modern och vågad har vi sedan 1940-talet producerat en dryck som alltid rört sig utanför boxen, med trendkänsliga smaksättningar och klara färger. Och med det nya utseendet på flaskan, som från början sågs som en omöjlighet att tillverka, bevisar vi återigen att vi med Fanta kan göra fantasi till verklighet.