Genombrottet för PlantBottle® har även bidragit till att katalysera en rörelse som syftar till att omdirigera hela polyesterfiber- och plastresinbranschen till en förnyelsebar framtid. År 2014 uppmärksammades PlantBottle®-förpackningen av amerikanska senatens jordbruksutskott eftersom den bidrar till att främja den biobaserade tillverkningsökningen.

PlantBottle®-tekniken kan användas inom hela polyesteruniversumet – i allt från interiören av en bil till mattor och kläder. Coca-Cola har låtit en del andra företag använda dess tillämpning på licens. H.J. Heinz använder den i den del av sina ketchupflaskor och Ford Motor Company har tillkännagett att man tänker använda samma förnyelsebara material som finns i PlantBottle®-förpackningen i tyginteriören i sin hybridsedanbil Fusion Energi.

Nästa generation av växtbaserade PET-förpackningar ligger på ritbordet. Coca-Cola har investerat i tre ledande biotekniska företag – Virent, Gevo och Avantium – för att påskynda kommersialiseringen av PET-plastflaskor tillverkade helt och hållet av växter. Tekniken för att tillverka återvinningsbara biobaserade PET-material har redan belagts i liten skala i laboratorium, men vi tror att dessa partners tillsammans har en stor potential för att fortsätta att utveckla tekniken till en global kommersiell skala under de kommande åren.

Man arbetar även med att utveckla nya tekniker för att utvinna socker från växtavfall som exempelvis bark, stjälkar och skal, och Coke samarbetar med WWF (Världsnaturfonden) för att ta fram vägledande principer för framställning av de grödor som används i PlantBottle®-förpackningen.