Vet du till exempel vad skillnaden mellan Coca-Cola light och Coca-Cola zero? Och kan du gissa vilken Coca-Cola som satte försäljningsrekord, så fort förpackningsdesignen ändrades från vitt till svart?

Gör vårt test och se hur många rätt du har. Behöver du facit så läs vidare i artikeln.

Hur väl känner du din favorit Coca-Cola?

De carne lumbering animata corpora quaeritis


Här ger vi dig en kort guide till Coca-Cola familjens fyra medlemmar. Vilken är din favorit?

1. COCA-COLA – originalet

Född: Den första varianten av Coca-Cola skapades av apotekaren John Pemberton i Atlanta 1886. Så Coca-Cola är nu över 130 år gammal. Produktionen av Coca-Cola i Sverige startade först 1953. Fabriken i Jordbro, utanför Stockholm, byggdes 1996.

Visste du att... Coca-Cola var med och sponsrade den första riktiga internationella tv-sändningen någonsin, månlandningen 1969.

När Neil Armstrong och Edwin Aldrin blev de två första människorna att gå på månen var det något annat som också hände för första gången – Coca-Cola Export Corporation var en delsponsor av Apollo XIs sändning från månen - från starten den 16 juli till den faktiska månlandningen den 20 juli och vid sin återkomst till jorden den 24 juli. Detta gjorde Coca-Cola till den första produkten någonsin att annonsera i internationell TV.

Ett annan stor sak som hände för första gången var för TV, eftersom människor världen runt kunde följa hela förloppet live, från sin egen soffa.

Och visste du att förkortningen "Coke" användes för första gången i tidningsannonser redan 1941?

Under årens lopp har förkortningen använts i en mängd olika slogans, som "Coke is it", "Coke adds life" och inte minst i "Hilltop" -reklamen "I’d like to buy the world a Coke" från 1971 - en av den mest ikoniska reklamfilmerna någonsin.

Smak: Inget slår smaken av Coca-Cola. Då den är gjord för att passa till allt så har smaken av den originella Coca-Cola inte förändrats under dess 130 år.

Fanbase: Coca-Cola är älskad över hela världen och av människor i alla åldrar.

2. COCA-COLA LIGHT – 80-talisten

Född: Lanseringen av Coca-Cola light var den första tillökningen till Coca-Cola familjen. Det var en topphemlig utvecklingsprocess som bara en handfull människor var involverade i.

Coca-Cola light lanserades officiellt i Radio City, New York 1982 med den berömda dansgruppen The Rockettes.  Året efter lanserades den i Sverige. Redan 1986 hade det blivit världens populäraste lågkaloridryck.

Visste du att... Coca-Cola light skrev historia genom att vara det första nya varumärket under varumärket Coca-Cola, nästan 100 år efter lanseringen av den ursprungliga varianten.

Flera välkända modesamarbeten har bidragit till att göra denna variant av Coca-Cola till en ikon inom popkulturen. Förpackningarna för Coca-Cola light har designats av kändisar inom modevärlden som Jean Paul Gaultier, Karl Lagerfeld, Manolo Blahnik och Marc Jacobs.

Smak: Tydlig, unik och lättare i smaken är Coca-Cola

Fanbase: Coca-Cola light är särskilt älskad av kvinnor

The Rockettes uppträder på Coca-Cola lights globala lansering i juli 1982. The Rockettes är USA:s mest berömda danskompani och har fängslat publiken i årtionden med dansföreställningar på Radio City Music Hall.

3. COCA-COLA ZERO – en färgfavorit

Född: Den lanserades först i Nordamerika under 2005 och två år senare i Sverige. Där den minst sagt har blivit en stor framgång.

Visste du att... Coca-Cola Zero är den näst mest populära cola-drycken i Sverige.

När Coca-Cola zero lanserades i USA var det i en vit förpackning. Tanken var att vita flaskor och burkar skulle sticka ut i butikshyllorna. Designen verkade dock inte fånga konsumentens intresse. I Australien däremot, var den lanserades året efter, ville de göra något annorlunda. Det ledde till Coca-Cola zero lanserades i den svarta förpackning som vi känner igen den i idag. Den svarta designen var en omedelbar hit i både Australien och Nya Zeeland. Coca-Cola zero, som blev kallad ”Bloke Coke” på grund av sin popularitet bland män, sålde tre gånger mer än förväntat första året. USA följde, inte så förvånande, snart efter och Coca-Cola zero-förpackningarna ändrades om till svart över världen.

Smak: Som Coca-Cola, men utan socker och kalorier.

Fanbase: Coca-Cola zero är älskad av både män och kvinnor.

När Coca-Cola zero lanserades i USA i juni 2015 var det inte från början en succé. Den vita färgen resonerade inte hos konsumenterna. Coca-Cola zero behövde en mer maskulin framtoning och Australien svarade upp till konsumenternas krav och lanserade den svarta förpackningen.

4. COCA-COLA LIFE – det nyaste tillskottet i familjen

Född: Lanserades först i Argentina 2013.

Visste du att... Steviaextrakt, som utvinns ur Stevia-plantan och används för att söta Coca-Cola life, har använts som ett sötningsmedel i mer än hundra år i Amazonasregionen.

Stevia-plantan tillhör krysantemumfamiljen. Den växer i Amazonas djungel på gränsen mellan Paraguay och Brasilien i Sydamerika, men även i andra delar av världen, inklusive Asien och Afrika. Lokalbefolkningen i Amazonas äter bladen råa, samt har dem i sitt te och använder det i matlagningen. Steviaextrakt bidrar inte med några kalorier och är 200 gånger sötare än socker.

Smak: Coca-Cola life har den goda smak som du förväntar dig av en Coca-Cola, men innehåller 45 % mindre socker och kalorier än vanlig Coca-Cola.

Fanbase: Personer som vill minska kaloriintaget.