Coca-Cola i Storbritannien var första landet globalt att lansera Coca-Cola zero sugar. Här delar deras General Manager, Jon Woods, med sig av sina tankar kring den nya produkten men också om varför vi lanserar.

Varför förändra en produkt som redan är sockerfri? Det är en bra fråga.

Att skapa en ny dryck som Coca-Cola zero suga tar lång tid och kostar mycket pengar. Det händer inte över en natt. Det tar månader av utveckling och det finns en enorm laginsats bakom det. Det är inte ett beslut jag skulle ta lätt på. Men faktum är att fler och fler människor vill ha en sockerfri Coca-Cola som smakar ännu mer som originalet. 

Coca-Cola zero lanserades för mer än tio år sedan nu. Den har vuxit under den tiden och hjälpt oss att nå en punkt då 43 procent av alla Coca-Cola vi säljer är sockerfria (samma siffra är 35% i Sverige reds. anm.). Jag vill att denna andel ska fortsätta att öka och jag vill att siffran ska överstiga 50 procent.

Vi vet att under de här senaste tio åren har massor av Coca-Cola classic drickare testat Coca-Cola zero och bestämt att den inte är för dem då de bättre gillar smaken på originalet. Det är ingen tvekan om vår mest kända dryck har en mycket unik och tillfredsställande smak som sockret bidrar till att skapa.

Folk som gillar originalet säger att de direkt kan känna om det är en sockerfri dryck och att de inte tycker att det smakar lika gott. Så vi behövde göra något annorlunda och få folk att tänka om. Det är det vi gör med Coca-Cola zero sugar.

Det första steget handlar om att gå längre än att bara göra en sockerfri dryck som smakar bra. Det handlar om att skapa en dryck som smakar bra och matchar smaken och känslan du får från en dryck innehåller socker. Det är inte en lätt uppgift och den är svårt att efterlikna. Det tar tid och testning. Det är det vi har fokuserat på med detta nya recept.

Framstegen inom forsknings- och utvecklingsprocessen sedan vi lanserade Coca-Cola zero 2006 innebär att vi har kunnat göra just det och därigenom komma närmare till att efterlikna den upplevelsen. Naturligtvis är jag partisk men den är bra - mycket bra. När du testar den är det inte att den smakar gott som överraskar dig – det är att den inte innehåller något socker.

Den andra förändringen är lite mer subtil men den är mer betydelsefull än den kan tyckas. Coca-Cola zero sugar kommer att ha ett nytt utseende. Den nya förpackningen är det senaste steget i vår "One Brand”-strategi och överför de attribut som ett av världens största varumärke, Coca-Cola, har till en sockerfri variant.

Vi lanserade detta redan förra året i vår marknadsföring och vi tar nu nästa steg och inkluderar även våra förpackningar. Den nya förpackningen har den ikoniska ”Coca-Cola Red Disc” mer framträdande och zero sugar uttalas nu ännu tydligare på förpackningen.

Vi gör detta eftersom vi tror att detta kommer att uppmuntra fler människor att prova en sockerfri version av Coca-Cola. Och det är det senaste steget i vår strategi, var vi går från att bara erbjuda ett urval av drycker med och utan socker, till att faktiskt uppmuntra människor att välja en sockerfri variant.

Jag är stolt över det färdiga resultatet och jag tror att den kan hjälpa oss att uppnå målet om femtio procent - kanske ännu högre. Det är därför jag lägger en betydande investering bakom den och göra den till vår största produktlansering sen 10 år tillbaka. För varje person som väljer att dricka en Coca-Cola zero sugar istället för en variant med socker är det en minskning av socker med 100 procent.