Upptäck det 20-åriga arvet bakom våra ikoniska jullastbillar som dök upp i TV-rutan för första gången under julen 1995. Här får du lära dig allt om dem, och hur de har förändrats genom åren.

Den har blivit ett välbekant inslag i TV-bilden under julen: en blinkande karavan med jullastbilar som snirklar sig fram genom det vintervita landskapet. Det är troligtvis så här du är van att se ”Holidays Are Coming”. Sedan de lanserades har de blivit ett efterlängtat inslag för många.

Nu för tiden kan du faktiskt stifta närmare bekantskap med jullastbilarna, utanför TV-rutan, när de kör genom Storbritannien på sin årliga julturné. Men innan du bokar in ett brittiskt julbesök, bekanta dig gärna med deras historia - om hur de körde från TV-rutan till ikonstatus.

1995

Jullastbilarna från Coca- Cola togs fram av reklambyrån W.B Doner som det årets julkampanj. Kampanjen fick namnet ”Christmas Caravans” och de spektakulära specialeffekterna gjordes av ingen mindre än Industrial Light and Magic, företaget som gjort effekter till Star Wars-filmerna.

Bilderna på sidorna av lastbilarna föreställer Haddon Sundbloms tomte. Filmerna avslutas med jultomten som höjer sin flaska i en skål för julen.

1996

Lastbilarna introducerade sedermera den helt nya julförpackningen. ”The Santa pack” har Sundbloms ikoniska bildkonst och finns tillgänglig i USA, Storbritannien, Australien, Hong Kong, Sydafrika, Singapore and Filippinerna.

1998

Reklamen som har kampanjnamnet ”Christmas Caravan III” sänds i mer än hundra länder och ses av miljontals tittare. Den är faktiskt fortfarande en av de mest använda reklamfilmerna för Coca-Cola som någonsin har producerats.

1999

”Journey” är inspelad i ett vintervackert Vancouver, Kanada. Tre lastbilar användes (vilka sedan förvandlas till 40 stycken tack vare att datorteknikens framsteg) tillsammans med 40 skådespelare. I reklamfilmen får lastbilarna liv från en julberättelse när en pojke och hans farfar läser den tillsammans.