2013 fick våra isbjörnar återigen ta plats i TV-rutan i den serie reklamfilmer som kommunicerade ”Open Happiness”. De hade introducerats två decennier tidigare i en reklamfilm från 1993 som hette ”Northern Lights”. De hade då gjort allt från att titta på norrskenet med en väl kyld Coca-Cola, till att göra snöänglar och bli vänner med en lunnefågel.

Den berömda annonsen från 1993 skapades av Ken Stewart som hämtade inspirationen till den från sin labradorvalp.

Det låg mycket arbete bakom att blåsa liv i de fluffiga och törstiga karaktärerna. Stewart tog hjälp av Los Angeles-baserade Rhythm & Hues för att animera isbjörnarna. De använde vad som vid den tiden var det absolut senaste inom datorgrafik.

Med storyboards gjorda av illustratören Eugene Yelchin, skapade Stewart och hans besättning blyertsskisser av björnarna. Därefter studerade de filmer och bilder av isbjörnar att förstå hur de flyttar sina huvuden, kroppar och ben. En skulptör skapade björnhuvuden i lera för att verkligen definiera deras utseende.

Sedan 1993 har vi fått se en mängd olika reklamfilmer och annonser med isbjörnarna. Inför OS 1994 åkte de rodel och briljerade i en hoppbacke. En jul pyntade de sin julgran och en annan byggde en isbjörnsfamilj snöbjörnar utanför sitt hem i Arktis.

Vi ställde några frågor till Todd Shifflett, en av dem som arbetade med de visuella effekterna till ”Northern Lights” som digital artist.

Att arbeta med datorgrafik då var väldigt annorlunda mot idag. Vad skulle du säga var de allra största utmaningarna med att ge liv till isbjörnarna.

Till och för med våra mest kraftfulla datorer var det svårt att rita ut 3D-modeller så vi fick använda oss av en massa knep för att för att få isbjörnarna att se lurviga ut, utan att egentligen kunna rita ut päls. Om du tittar på hur björnarna har förädlats så blir det ganska tydligt hur tekniken har utvecklats genom åren.

Har du något särskilt minne du vill dela med dig av?

Oh, ja. Det här var ju långt före du kunde spara säkerhetskopior i molnet. Vi var tvungna att göra fysiska kopior på band i en studio, vilket var oerhört arbetskrävande och tog många timmar. Ingen av oss sov särskilt mycket under projektets gång. Jag var helt ny och en natt när jag jobbade, vi hade fler människor på plats än datorer, råkade jag skriva in ett kommando som råkade radera hela innehållet från skivan. Jag fick panik eftersom jag trodde att jag hade raderat allt så jag gick in i studion och erkände vad jag hade gjort. Lyckligtvis hittade jag någon som kunde hjälpa mig att återskapa allt från säkerhetskopian och projektet rullade vidare som om ingenting hänt.

Hur mottogs den första isbjörnsfilmen av publiken?

Reklamfilmerna satte verkligen oss på kartan. Efter att de börjat gå på TV blev de så populära att Coke beslutade sig för att producera fler. Jag var med och gjorde tre filmer till bland annat en där isbjörnsfamiljen fraktade en julgran nerför en backe och även en inför OS 1994. Tekniken utvecklades snabbt och vi behövde uppdatera animationerna utan att isbjörnarnas utseende förändrades för mycket. Så småningom blev de ännu fluffigare och de nya verktygen gjorde att vi kunde animera fler björnar åt gången. Det var en spännande tid, och det är trevligt att veta människor fortfarande ser tillbaka på filmerna som ett tydligt avtryck i datorgrafikens historia.

Se isbjörnarna göra sin grej i den här filmen från 2013, producerad av Ridley Scott!