För att uppnå och bibehålla en hälsosam vikt är det avgörande att man hittar en balans mellan de kalorier man äter och dricker (energi in) och de kalorier man förbränner genom fysisk aktivitet (energi ut). Som företag strävar vi efter att hjälpa konsumenter att hitta denna balans.

Vårt långvariga engagemang i våra konsumenters välbefinnande börjar med att säkerställa att varenda dryck vi erbjuder är säker, smakar bra och är uppfriskande.
Vi har ett globalt åtagande att hjälpa konsumenter att må bra och att bidra till att motverka välfärdssjukdomar som exempelvis fetma och stillasittande livsstil.

Vi strävar efter att inspirera konsumenter att leva ett lyckligare och friskare liv genom vårt breda produktsortiment, vår transparenta märkningspolicy, våra ansvarstagande marknadsföringsåtgärder och de många program för fysisk aktivitet som vi stödjer runt om i världen.

1) Erbjuda drycker med få eller inga kalorier

I egenskap av världens ledande dryckesföretag är vi stolta över att kunna erbjuda fler än 3500 olika drycker som kan passa alla tänkbara livsstilar och tillfällen i över 200 länder runt om i världen. Nitton av våra tjugo varumärken finns i varianter med reducerat kaloriinnehåll, få kalorier eller helt utan kalorier eller utgör sådana alternativ i sig själv. För närvarande erbjuder vi fler än 800 alternativ med reducerat kaloriinnehåll, få kalorier eller helt utan kalorier världen över – vilket är nästan 25 procent av vår totala produktportfölj.

I Europa erbjuder vi fler än 600 olika drycker, inklusive vatten, juice och juicedrycker, sportdrycker, energidrycker och till och med kaffe. Av våra omkring 140 dryckesvarumärken finns 98 alternativ med få eller inga kalorier alls.

Totalt sett minskade det genomsnittliga kaloriinnehållet i våra kolsyrade drycker i Europa med 10 % mellan 2000 och 2010. 30 % av vår volym som säljs i Europa av våra 140 varumärken utgörs av alternativ med få eller inga kalorier. Vi förväntar oss att minska det genomsnittliga kaloriinnehållet i våra kolsyrade drycker med ytterligare 10 % till 2020.

2) Tillhandahålla transparent näringsinformation på alla våra förpackningar

Vi strävar efter att tillhandahålla transparent näringsinformation med tydlig information om kaloriinnehållet i alla våra produkter, så att konsumenterna kan fatta beslut som passar just deras livsstil. Coca-Cola var den första dryckestillverkaren som placerade kaloriinformation på framsidan av nästan alla våra förpackningar världen över 2011.

3) Hjälpa folk att komma igång med träning genom att stödja program för fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet är avgörande för hälsa och välbefinnande och med regelbunden träning får man ett friskare och lyckligare liv. Samtidigt visar statistik oroväckande fakta om att ett växande antal européer inte motionerar tillräckligt.

Vårt åtagande är att främja en aktiv och hälsosam livsstil genom att stödja fysisk aktivitet. Genom samarbete med nationella organisationer kommer vi att utöka våra program för aktiv livsstil för att engagera ungdomar, familjer och deras samhällen.

År 2013 hade Coca-Cola 90 olika program för fysisk aktivitet i Europa, vilka satte fart på 3,5 miljoner människor. Vi som företag har ett mål om att våra program ska ha vuxit så mycket att de år 2020 ska hjälpa tio miljoner människor att bli mer fysiskt aktiva.

Globalt sett stödde vårt företag fler än 290 fysiska aktivitetsprogram i nästan 125 länder runt om i världen. Vi strävar efter att det ska finnas gedigna program för fysisk aktivitet i alla länder där vi bedriver verksamhet.
Dessutom skänkte Coca-Cola Foundation 23 miljoner USD till stöd för olika program för fysisk aktivitet världen över 2013. Du kan läsa mer om aktiva livsstilsprogram i Norden här. (LÄNK TILL PROGRAMWEBBPLATSEN)

4) Marknadsansvar

Vi på The Coca-Cola Company anser att en ansvarsfull marknadsföring är bra marknadsföring. Vi har alltid tagit vårt åtagande att marknadsföra våra produkter ansvarsfullt på största allvar.

Vår marknadsföring utgår alltid från vår policy för global ansvarsfull marknadsföring. Tillsammans med resten av vår bransch i Europa, har vi skrivit under en rad tydliga, tvingande och verifierbara åtaganden om att alltid marknadsföra våra produkter på ett ansvarsfullt sätt.

När det gäller att välja vilka produkter barn ska konsumera, anser vi att föräldrar och vårdnadshavare ska vara de som fattar besluten. Därför har vi en policy om att inte rikta reklam direkt till målgrupper som utgörs av mer än 35 % barn under 12 år. Detta inkluderar TV, radio, print och, när sådana data är tillgängliga, Internet och mobiltelefoner. Dessutom deltar vi inte i några direkta kommersiella aktiviteter i skolor. Vi besöker endast grundskolor om skolledningen har bjudit in oss. I sådana fall rekommenderar vi alltid dryckesval som omfattar lågkaloridrycker och vatten.