Energibalans

Nyckeln till en hälsosam kost är att äta varierat. Detta kan även inkludera mat och dryck som innehåller socker, och därigenom kalorier. Sådan mat och dryck kan ingå i en balanserad livsstil, under förutsättning att man inte äter eller dricker för mycket av dem.

Att låta kroppen få i sig tillräckligt mycket vätska är avgörande för en god hälsa och välbefinnande. Om man inte dricker tillräckligt mycket riskerar man att bli uttorkad, vilket försämrar underhållet av kroppens normala fysiska och kognitiva funktioner. Som en tumregel behöver en vuxen människa få i sig cirka två liter vätska varje dag.

Alla drycker innehåller vätska. I likhet med mat är det viktigt att man dricker ordentligt samtidigt som man håller sig inom gränserna för sitt dagliga behov av energi. Detta innebär att det är viktigt att man, för att uppnå en hälsosam vikt, hittar balansen mellan intag och förbränning. Du måste balansera de kalorier du får i dig när du äter och dricker (energi in) mot de kalorier du förbränner genom fysisk aktivitet (energi ut). Experterna kallar det här för "energibalans".

Var medveten om de kalorier du får i dig

En balanserad livsstil börjar med att man får kunskap om hur många kalorier man faktiskt får i sig från den mat och dryck man intar – och att fatta upplysta val som passar just dina individuella behov.

Vår kropp måste få energi för att kunna fungera. Den energimängd som finns i mat och dryck beror på den mängd kolhydrater (som t.ex. socker), fett, protein och alkohol som de innehåller. Denna energimängd anges i kilokalorier (kcal) eller kilojoule (kJ). Olika näringsämnen och alkohol innehåller olika antal kalorier per gram: 1 gram fett = 9 kcal, 1 gram kolhydrater (inkl. socker)= 4 kcal, 1 gram alkohol = 7 kcal och 1 gram protein = 4 kcal. En individs "rätta" energibalans beror på många faktorer, däribland kön, ålder, längd och fysisk aktivitetsnivå.

Det är viktigt att vi alla blir mer insatta när det gäller de kalorier vi intar och hur viktigt det är att ha en hälsosam och aktiv livsstil. Coca-Cola hjälper människor att fatta välgrundade beslut om våra drycker genom att tydligt ange deras kaloriinnehåll, annan näringsinformation och RI (referensintag) på våra förpackningar. Referensintaget (RI) refererar till den procentandel näringsämnen som en genomsnittlig vuxen person får i sig av en portion dryck eller mat. . I allmänhet anges 2000kcal/8400 kJ som referens för en genomsnittlig vuxen kvinnas dagliga kaloriintag.

För de som vill balansera eller minska sitt kaloriintag erbjuder vi ett brett sortiment av drycker som inkluderar varianter med få eller inga kalorier av våra mest populära varumärken och andra lågkaloridrycker som exempelvis olika slags vatten.