UEFA EURO 2016™ kommer att gå av stapeln i Frankrike mellan 10 juni och 10 juli. Turneringens officiella sponsor Coca-Cola har startat nedräkningen och förbereder sig för ett år med olika evenemang, artiklar och exklusiva intervjuer i sociala medier och på Coca-Cola Journey-sajten.

Mer än någonsin tidigare kommer det här fantastiska fotbollsmästerskapet att genomföras i en anda av hållbar utveckling och mångfald, två av Coca-Colas kärnvärden. Kom i stämning lagom till avspark och vässa dina kunskaper med dessa tio viktiga fakta.

EN MILJÖVÄNLIG TURNERING

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

UEFA har som mål att minimera turneringens miljöpåverkan och tillämpar därför strategin ”minska, återanvända och återvinna”. Av evenemangets 6 500 frivilliga kommer 80 stycken att ansvara för frågor som rör avfallshantering och transport. Strategin handlar om att optimera vatten- och energiförbrukningen och öka medvetenheten bland såväl gemene man som UEFAs medarbetare. Den kommer även att uppmuntra ”ansvarsfullt” resande, med koldioxidkompensation för flygresor samt lansering av en ekokalkylator som uppmuntrar supportrar att välja det mest miljövänliga transportsättet.

NYA GENERATIONENS ARENOR

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

Tio arenor – fyra nya och fem renoverade – står som värd för turneringens matcher. Utvecklingsprojekten genomfördes i enlighet med gällande hållbarhetsnormer och lagar samt arrangörens önskan om att arrangera en miljövänlig turnering. De nya arenorna i Bordeaux, Lille, Lyon och Nice kommer att vara utrustade med ett förnybart energisystem som använder solpaneler och avfallsreducerande åtgärder. När det gäller ansvarsfull vattenförsörjning kommer merparten av arenorna att vara utrustade med system för uppsamling av regnvatten för bevattning av fotbollsplaner och vattenförsörjning av toaletter.

FRANÇOIS HOLLANDE VÄLJER SIN ”11 TRICOLORE”

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

Under Coupe de France-finalen på Stade de France i maj förra året meddelade François Hollande skapandet av en exklusiv kommitté kallad 11 Tricolore. Den här kommittén ska träffas en gång i månaden och organisera publika evenemang med teman relaterade till UEFA EURO 2016™. Allt möjligt är uppe för diskussion, från ungdomsfrågor till digital teknik, kultur, funktionshinder, hållbar utveckling, arbetsmarknad, turism och ekonomi. Oavsett om de olika talespersonerna kommer från medie- eller idrottsvärlden, förenings- eller näringslivet, kommer var och en att representera Frankrikes engagemang för den här stora fotbollsfesten.

EN RÖKFRI TURNERING

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

Som en del av Uefas RESPECT your Health-program kommer arenorna att vara rökfria zoner under hela turneringen. Rökförbudet, som gäller under alla matcher, kommer att omfatta även området runt arenorna. Ett särskilt team med 110 frivilliga kommer att rekryteras för att se till att det respekteras. Den här åtgärden sänder ett starkt budskap till unga människor och har som främsta mål att skydda supportrar och personal mot skadorna med passiv rökning.

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

DEN OFFICIELLA MASKOTEN FÖR UEFA EURO 2016™

Fotbolls-VM:s första maskot, lejonet Willie, gjorde entré redan 1966, med det dröjde till 1980 innan EM i fotboll fick sin egen maskot. 2016 års maskot är en liten pojke med superkrafter som bär mantel och älskar äventyr. En symbol för skoj och sunda värderingar, som säkert kommer att bli populär bland yngre supportrar.

DAVID GUETTA KÖR IGÅNG UEFA EURO 2016™

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

Världens mest kända franska DJ har av Uefas ordförande Michel Platini utsetts till turneringens musikambassadör. David Guetta ligger inte bara bakom den officiella EM-låten, han ansvarar för musiken under hela turneringen. Han uppträder också med en stor öppningskonsert i Paris den 9 juni 2016, som kommer att bli … elektrisk!

GIBRALTAR ERÖVRAR EUROPA

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

För första gången någonsin får Gibraltar, den brittiska enklaven i södra Spanien, delta i kvalspelet till ett europamästerskap i fotboll. Efter ett sekel av vänskapsmatcher har det här lilla territoriets landslag, som mest består av amatörspelare, äntligen tagit sig till de riktigt stora sammanhangen. Även om Gibraltar, efter en serie storförluster, ligger sist i sin grupp har laget redan visat prov på äkta kämparglöd. Det här är början på ett nytt kapitel och ett gyllene tillfälle för dem att spela i ett stort mästerskap. Kan det här vara Gibraltars stora chans?

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

HYLLNINGSMATCH FÖR COLUCHE

Den 19 juni 1986 omkom den franske komikern och skådespelaren Coluche i en motorcykelolycka i Opio i Alpes-Maritimes. Michel Platini har meddelat att UEFA EURO 2016™ kommer att hylla den älskade komikern och hedra 30-årsminnet av hans död. En euro per biljett till Frankrikes match den 19 juni på Stade Pierre Mauroy kommer att skänkas till Coluche-fonden. Det här är ett sätt för Uefas ordförande – som 1986 deltog under inspelningen av välgörenhetslåten ”La chanson des Retos”– att länka fotbollsvärlden till ett ändamål som ligger honom varmt om hjärtat sedan många år tillbaka.

SUPPORTERAMBASSADÖRER

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

”För supportrarna, av supportrarna”. Det är mottot för supporterambassaderna som återigen kommer att vara i bruk under UEFA EURO 2016™. Det här programmet har som mål att hälsa fotbollssupportrar från hela världen välkomna, med respekt för deras kulturer och olikheter. Allt kommer att göras för att de ska känna sig välkomna och hjälpa dem: dygnetrunt-hotline, praktisk vägledning, information om värdstäder samt stöd i händelse av bråk. Frivilliga kommer att finnas på plats för att se till att matchen utanför planen avlöper smidigt, och säkerställa en trygg och trevlig miljö.

20 000 BARN INBJUDNA TILL MATCHERNA

L'UEFA EURO 2016™ en 10 points clés

I mars 2015 lanserade Uefa sin egen barnfond som ska ge stöd åt projekt världen över, och som naturligtvis kommer att spela en aktiv roll i UEFA EURO 2016™ via initiativet ”20 000 leenden för EM”. Med stöd från värdstäderna kommer arrangörerna att skänka 20 000 biljetter till underprivilegierade barn och ungdomar, så att de kan gå på en match. Med det här initiativet understryker Uefa återigen sin önskan att fotbollen ska spela en viktig social roll och vara öppen för alla, även de mest utsatta. Det här är ett hoppingivande initiativ som kommer att förverkliga många barns drömmar.