Redaktörens kommentar: Tidigare idag lanserade Coca-Cola “Taste the Feeling”, vår första nya globala marknadsföringskampanj på sju år. Vi bjöd in Ted Ryan, VD för Heritage Communications i The Coca-Cola Company, för att diskutera de sloganer och kreativa kampanjer som har glatt konsumenterna i över 100 år.

Reklamsloganer är en del av vardagen för konsumenter i hela världen, och Coca-Cola har skapat en del fantastiska kampanjer under vår nästan 130-åriga historia.

Vår allra första annons publicerades i tidningen Atlanta Journal den 29 maj 1886, några få veckor efter det att drycken serverats för första gången på Jacobs’ Pharmacy. Annonsen innehöll en av våra mest långlivade sloganer: “Delicious and Refreshing.” Dessa två ord förekom i så gott som varje annons eller på kringförsäljningsprodukter (brickor, klockor osv.) fram till 1920.

I mitten av 1890-talet anlitade The Coca-Cola Company reklambyrån Massengale Advertising i Atlanta. De skapade mycket eleganta annonser till företaget med sloganer som t.ex. “Coca-Cola is a Delicious Beverage, Delightfully in Harmony With the Spirit of All Outings, “The Great National Temperance Drink och “Coca-Cola Revives and Sustains.

Titta på bilder i fullformat av Coca-Colas sloganer.

Medan dessa ordrika sloganer låg i linje med dåtidens annonsering, upptäckte företagets VD Asa Candler och reklamchefen Samuel Candler Dobbs att trenden pekade mot annonsering i landstäckande tidskrifter i och med standardiseringen av fyrfärgstryck, som skapade mer visuellt dynamiska annonser än de svartvita föregångarna.

För att skapa denna förbättrade annonsering, anlitade Candler och Dobbs reklambyrån D’Arcy från St. Louis. D’Arcy bidrog på ett betydande sätt till att skapa en varumärkesidentitet för Coca-Cola. W.C. D’Arcy förknippades med Coca-Cola under de följande fyra årtiondena (han satt t.o.m. med i styrelsen en tid) tills han gick i pension 1945. Tillsammans med sin konstnärlige ledare Archie Lee skapade han några av reklambranschens mest framgångsrika sloganer genom tiderna.

Medan “Delicious and Refreshing ingick i planen, var D’Arcys första stora förändring att lägga till en pil till alla annonser och förpackningar i samband med följande slogan: “Whenever You See an Arrow, Think of Coca-Cola. År 1907 lade de till sloganen “Good to the Last Drop (ja, vi var före Maxwell House med denna slogan) i annonserna. [JM1] Teamet tog ut svängarna under 1920-talet när de skapade “Thirst Knows No Season (1922) och vår allra mest långlivade slogan: “The Pause That Refreshes (1929). Den kampanjen användes i olika former under nästan tre decennier.

Annonseringen började förändras efter andra världskriget, då musik och reklammelodier med sång började spela en allt viktigare roll. Reklamens sloganer blev kortare för att passa ihop med klatschiga melodier. År 1955 började Coca-Cola söka efter en annan reklambyrå som specialiserade sig på modern radio- och TV-reklam. År 1956 utsågs McCann Erickson till global reklambyrå för Coca-Cola. Detta innebar dramatiska förändringar av annonserna, och när McGuire Sisters sjöng "Be Really Refreshed" hade företaget definitivt kommit ikapp samtiden.


År 1963 skrev, Bill Backer, konstnärlig ledare hos McCann, reklammelodin “Things Go Better with Coke, och lät The Limeliters spela in en demo i en sliten lägenhet på 57:e gatan i New York. Backer tvingades skarva ihop flera inspelningsband, och man kunde höra åtskilliga brister i inspelningen i slutresultatet. Företaget älskade demon och använde sig av den under de följande sex åren! Backer utvecklade även sloganen “It’s the Real Thing, för vilken han och hans team skrev “I’d Like to Buy the World a Coke 1971.

Men reklamvärlden utvecklas ständigt och 1993 bytte The Coca-Cola Company återigen reklambyrå. Vi anlitade CAA (Creative Artists Agency) för att hjälpa oss att utveckla annonser för Coca-Cola. CAA anlitade branschens bästa och mest begåvade producenter och medarbetare för att skapa annonser baserade på sloganen: “Always Coca-Cola (1993). Reklamstjärnor som Ken Stewart (hjärnan bakom Coca-Colas ikoniska isbjörnar) och Rob Reiner skapade annonserna, och reklammelodin blev omedelbart en klassiker.

Animerad reklam har alltid varit en självklarhet för Coca-Colas annonsering, och kampanjerna “Coke Side of Life (2006) och “Open Happiness (2009) innehöll några av de bästa inslag som företaget någonsin framställt, inklusive “Grand Theft Auto, “It’s Mine och “Happiness Factory.

Sloganer ska till själva sin natur vara “mindstickers som fastnar i folks hjärnor, eller “öronmaskar, som låter en melodi spelas upp gång på gång i huvudet. Syftet med annonsering är att få människor att förknippa en slogan med ett varumärke. Coca-Cola har haft turen att få samarbeta med några av de största kreativa reklambegåvningarna i vår marknadsföring. Medan den fiktive Don Draper från Mad Men alltid kunde spotta ur sig en slogan, är det i verkligheten branschgiganter som W.C. D’Arcy, Archie Lee och Bill Backer som har skapat några av alla tiders mest fantastiska sloganer, reklammelodier och annonser.

Ted Ryan är VD för Heritage Communications i The Coca-Cola Company.

Relaterade poster

Historia, Varumärken, Annonser, Coca-Cola, Coca-Cola life, Cola-cola Zero, Diet Coke, Global, Taste the Feeling.