I början av förra året gjorde Coca-Cola i Storbritannien och andra länder runt om i Västeuropa en betydande förändring av sin marknadsföringsstrategi, då de tillkännagav att alla de fyra cola-dryckerna för första gången skulle marknadsföras under ett och samma varumärke. Utifrån denna framgång har Coca-Cola tillkännagett att man kommer att lansera strategin globalt, och man har lanserat en ny kreativ kampanj och slogan: “Taste the Feeling” som ett led i detta tillvägagångssätt.

Marknadsföringschefen Marcos de Quinto, som avslöjade inriktningen på “One Brand” på en presskonferens i Paris, sade att strategin utökar den jämlika och ikoniska framtoningen av världens ledande dryckesvarumärke till att även omfatta Coca-Cola Light/Diet Coca-Cola, Coca-Cola Zero och Coca-Cola Life. Den understryker även företagets inriktning på valfrihet, att erbjuda konsumenterna den Coca-Cola som passar just deras smak, livsstil och kosthållning – med eller utan kalorier, med eller utan koffein.

Titta på bilderna i fullformat

“Vi förstärker budskapet att Coca-Cola är till för alla”, sade de Quinto. “Coca-Cola är ett och samma varumärke med olika produktvarianter, som alla delar samma värderingar och visuella ikonografi. Människor vill ha sin Coca-Cola på olika sätt, men oavsett vilken variant de föredrar, vill de ha ett Coca-Cola-varumärke med massor av smak och en uppfriskande känsla.”

“Taste the Feeling” kommer att levandegöra idén om att drickandet av en Coca-Cola – vilken Coca-Cola som helst – är en enkel njutning som gör vardagens ögonblick mer speciella. Medan Cokes prisbelönta kampanj “Open Happiness” främst tog avstamp i det som varumärket stått för under de senaste sju åren, kommer “Taste the Feeling” att använda sig av ett universellt historieberättande med produkten i själva kärnan för att avspegla både de praktiska och de känslomässiga aspekterna av Coca-Cola-upplevelsen.

“Med tiden har vi upptäckt att ju mer vi positionerar Coca-Cola som en ikon, desto mindre blir vi”, sade de Quinto. “Storheten hos Coca-Cola ligger i det faktum att det är en enkel njutning – så ju ödmjukare vi är, desto större är vi. Vi vill påminna människor om varför de älskar produkten lika mycket som de älskar varumärket.”

Den fullt ut integrerade kampanjen “Taste the Feeling” – som kommer att lanseras runt om i världen under hela 2016 – använder ett autentiskt historieberättande för att hylla upplevelsen att dricka en iskall Coca-Cola. Coca-Cola spelar huvudrollen i allt det som Rodolfo Echeverria, VP för global kreativitet, kopplingar och digitalisering, kallar för “emotionell produktkommunikation.”

“Vi rör oss från “Open Happiness” till att utforska den roll som Coca-Cola spelar när det gäller människors lycka”, tillade han. “Vi gör enkla vardagsögonblick mer speciella.”

Ett internationellt nätverk av reklambyråer utvecklar arbetet med “Taste the Feeling”. Fyra reklambyråer – Mercado-McCann, Santo, Sra. Rushmore och Ogilvy & Mather – framställde en första omgång med tio TV-reklamfilmer, digital reklam, tryckt reklam, out-of-home-reklam och shoppingmaterial. Ytterligare sex företag kommer att bidra på ett kreativt sätt efterhand som kampanjen utvecklas.

TV-reklamfilmerna, av vilka sex stycken lanseras idag och kan ses på YouTube-spellistan nedan, erbjuder intima glimtar av universella historier, känslor och vardagsögonblick som människor delar samtidigt som de njuter av en Coca-Cola. I slutet av varje reklamfilm förenas produkterna i Coca-Cola-familjen under den ikoniska röda Coca-Cola-skivan. Åtskilliga alternativa versioner av reklamfilmerna har framställts med lokalt relevanta skådespelare och kulturellt relevanta vinjetter.



Kampanjen drar igång med huvudreklamen, “Anthem”, som presenterar en rad olika ögonblick som länkas samman av en Coca-Cola, som exempelvis att åka skridskor tillsammans med vänner, den första träffen, den första kyssen och den första förälskelsen.

Musiken spelar en avgörande roll i alla “Taste the Feeling”-reklamer. En låt som producerats av den svenska artisten och producenten Avicii och som sjungs av den själfulle sångaren Conrad Sewell utgör kampanjlåt för “Taste the Feeling”. En första akustisk version av Sewell ingår i olika TV-reklamfilmer för den nya kampanjen, inklusive “Anthem”, och huvudsingeln med Avicii släpps snart. Avicii kommer även att producera ytterligare versioner av “Taste the Feeling” för Cokes kampanjer UEFA EURO 2016 och OS Rio 2016 senare i år.

“Taste the Feeling” inkluderar en ny ljudsignatur som inspirerats av ljuden när man avnjuter en Coca-Cola – klicket från kapsylen, bubblandet och slutligen den uppfriskande känslan. Denna mnemonik, som skapades i samarbete med Deviant Ventures, ersätter den melodi med fem toner som förekom i kampanjen “Open Happiness”.

“Taste the Feeling” är förankrad i ett övertygande visuellt historieberättande genom fler än 100 bilder som plåtats av de berömda modefotograferna Guy Aroch och Nacho Ricci. Fotona, som kommer att användas i tryckt reklam, utomhusreklam, butiksreklam och digital annonsering, använder sig av en visuell “Norman Rockwell möter Instagram”-stil för att fånga autentiska, spontana ögonblick på ett modernt sätt, förklarade Echeverria. Varje foto kombinerar Coca-Colas välbekanta ikoner, som exempelvis timglasflaskan och den röda skivan, med både intima och mystiska inslag.



Coca-Colan är central i varje ögonblick, och utan produkten hade det inte funnits någon berättelse. Bilderna är beskurna på ett sätt som fokuserar på Coca-Cola-flaskan, samtidigt som de berättar en personlig historia.

“Fotona visar mänskliga ögonblick som suddar ut gränserna mellan vilka människor är och vad de älskar att göra”, sade James Sommerville, VP för global design. “I allt det kreativa spelar Coca-Colan en huvudroll i scenen och förstärker bildernas färger, struktur och känsla. Varje samspel är unikt och blir ännu mer speciellt genom avnjutandet av en Coca-Cola, vilken Coca-Cola som helst.”

Bilderna visar ett mångfacetterat tvärsnitt av människor runt om i världen som avnjuter “sin” Coca-Cola i enkla vardagsögonblick.

“Genom dessa bilder vill vi föra varumärket närmare människorna”, tillägger Echeverria. “Vi ville även låta bilderna vara öppna för tolkning, och därför följer fotona i många fall inte berättelsen.”

“Taste the Feeling” kommer att lanseras globalt under hela 2016 och en bit in på 2017.