Riedel anordnade provsmakningar hos Coca-Cola för att berätta om glasdesignen

Nu har Coca-Cola något gemensamt med chardonnay, cabernet och champagne.

Riedel Crystal, ett 258-årigt glastillverkningsföretag som är välkänt i hela vinvärlden för sina dryckesspecifika stjälkglas och karaffer, har designat ett glas som är utformat för att frigöra Coca-Colas komplexa smaker, aromer och känsla i munnen.

Glaset uppfyller en livslång dröm för Georg Riedel, tionde generationens ägare av det österrikiska företaget. På sin fjärde födelsedag, för 60 år sedan, fick han ett 12-pack Coca-Cola av sina föräldrar. Han njöt av varje klunk och ransonerade självmant de tolv små flaskorna för att de skulle räcka längre.

"Andra världskriget var över men det var fortfarande brist på det mesta, så den söta smaken och brusandet i gommen var en uppenbarelse för mig", minns Riedel under en telefonintervju från Napa Valley, Kalifornien.

I februari förra året tog Brad Fields från Coca-Colas världsomspännande licensieringsteam kontakt med Riedel angående ett samarbete om ett specialglas på en branschmässa i Frankfurt, Tyskland. Riedel gick med på att utveckla det första glas hans företag någonsin designat för en alkoholfri dryck.

"När jag frågade Georg vem som skulle vara min kontaktperson angående projektet, svarade han ´jag´", berättar Field. "Han har uppvisat en otrolig passion sedan det där allra första samtalet."

Han tillägger: "Riedel är dricksglasens Rolls Royce. Vi ville skapa ett glas som skulle påminna folk om det speciella i att dricka en Coca-Cola - och att knyta an till varumärkets arv - och Riedel var rätt partner för att förverkliga detta. Vi visste att Riedel kunde åstadkomma mer än att bara designa ett coolt glas."

Han hänvisar till Riedels kreativa förhållningssätt till tillverkning av specialglas som smälter samman konst och vetenskap till en perfekt balans av utseende och funktion. Genom omfattande provsmakningar utvecklar företaget ett kärl som på bästa sätt låter en specifik dryck komma till uttryck och optimerar den multisensoriska dryckesupplevelsen.


I april utvärderade en panel bestående av chefer och marknadsförare med en djupgående kännedom om Coca-Colas smaker 18 glasprototyper från Riedel i Atlanta. De valde enhälligt det glas som bäst uttryckte komplexiteten i Coca-Colas smakprofil.

Den vinnande glasdesignen har hämtat inspiration från kurvorna hos Cokes ursprungliga konturflaska. Enligt Riedel frigör "kupans" kombinationen av storlek och kurvatur och dess kantdiameter Coca-Colas sötma, kryddighet och "bett", tillsammans med dryckens mer subtila nyanser Han hoppas att glaset - som han beskriver med samma lyriska ton som en sommelier - kommer att fresta konsumenterna att uppskatta varumärket på ett nytt sätt.

"Vi framhäver aromerna och detaljerna i Coca-Colas fräscha citruskaraktär blandad med malt, och dess sötma och syrlighet", säger han. "Detta glas tämjer även Coca-Colas brusighet, något drycken delar med champagne och parfait, till en punkt där den dröjer sig kvar i gommen på ett härligt sätt och lyfter fram dess förunderliga fräschör."

Har du blivit törstig nu? Det är meningen.

"De flesta människor inser inte hur ett glas påverkar smaken", sammanfattar han. "De flesta betraktar ett glas som ett estetiskt element på ett bord, inte som ett instrument. Det vill vi försöka ändra på."

Coca-Cola + Riedel-glaset kan köpas hos Bed, Bath & Beyond och online hos Coca-Cola Store. Fler återförsäljare förväntas börja sälja glaset under de kommande månaderna.