Hos Thokozane Fast Food i Bushbuckridge-området i den sydafrikanska provinsen Mpumalanga, samlas en grupp unga studenter runt en WiFi-aktiverad Coca-Cola-kiosk för att göra efterforskningar till skolprojekt och skicka e-post.

Drygt 110 mil söderut, i Quno i provinsen Eastern Cape, samlas en folkmassa med människor i alla åldrar runt en likadan kiosk nära SIEC (Sasol Integrated Energy Centre).

Coca-Cola Sydafrika, den lokala buteljeringspartnern Coca-Cola Fortune och BT Global Services började samarbeta för ett halvår sedan för att tillhandahålla gratis Internet på landsbygden i Sydafrika, där online-åtkomsten är begränsad. Coca-Cola installerar kylarna och BT står för design och support, uppkoppling samt entreprenörsutbildning.

"Genom detta projekt stimulerar vi inte bara våra konsumenters smaklökar med våra drycker, utan vi stimulerar även deras vardag med teknik", sade David Visser, chef för IT-affärstjänster, Coca-Cola South Africa. "Att tillhandahålla åtkomst till gratis WiFi gör det möjligt för traktens studenter och elever att öka sina kunskaper genom efterforskningar, och samtidigt får entreprenörer och små näringsidkare chansen att sköta en del av sina verksamheter online."

Invånarna kan gå till kioskerna för att använda surfplattor med tillgång till Internet. Man behöver inte köpa läsk.

"Barnen kan komma hit och göra sina skolarbeten gratis… de behöver inte betala något", sade Zama Ndlovu från Sisco Distributors, en av Cokes partners. "Vi behöver mer sådan här utveckling eftersom den stärker samhället och ger oss tillgång till information."

Platserna har valts strategiskt eftersom de är lättillgängliga. Båda kioskerna ligger nära shoppingcenter och skolor så att invånarna kan kombinera sina dagliga aktiviteter med möjlighet att gå ut på Internet i affärs- och utbildningssyften. SIEC ligger exempelvis nära en populär taxistation. Taxikooperativet, som främst drivs av kvinnor, kommer att dra fördel av den ökade genomströmningen av människor.

Duncan van Jaarsveld från BT (vänster) och David Visser från Coca-Cola South Africa i provinsen Mpumalanga.

Ett årslångt testprojekt kommer att fokusera på dessa två platser. Beroende på utfallet kommer Coca-Cola och BT att överväga att expandera programmet till andra landsbygdsorter i Sydafrika och andra länder.

"Vi kommer att titta på hur många människor som använder sig av Internet, hur många personer som går in i kioskerna, hur volymen ändras ur ett läskperspektiv samt den totala försäljningen – och hur allt detta påverkar samhället", förklarar Visser.

Idén till detta projekt kom ursprungligen från Silicon Valley, Kalifornien, när Cokes företagsarkitekt Alan Boehme, som utforskade olika sätt att skapa samhällsutbildningsprogram med hjälp av befintliga Coke-resurser – nämligen dess automater och kylar – i samarbete med en telekomleverantör.

Efter samtal med åtskilliga tekniska experter runt om i världen, tog han kontakt med Cokes IT-chef för Eurasien och Afrika, Teoman Buyan, för att identifiera potentiella marknader. Efter att först ha utforskat Turkiet, flyttade teamet fokus till Sydafrika och engagerade BT och Chantal van Niekerk, informationschef för Coca-Cola Fortune. Testprojektet inleddes några månader senare.

"Vi gick ganska snabbt från koncept till förverkligande", säger Boehme. "Vi hade tur som kunde starta i Sydafrika, men den här modellen kan återskapas även i andra delar av världen."