Det lättnynnade soundtracket till Cokes nya globala marknadsföringskampanj kommer att fastna i huvudet – och på spellistorna – hos musikälskare runt om i hela världen med början den här veckan.

Taste the Feeling” innehåller studiomagin från den svenske DJ:n, artisten och producenten Avicii, med själfull sång av Conrad Sewell, en Londonfödd nykomling som växt upp i Australien och som 2015 medverkade på Kygos debutsingel “Firestone”. En första akustisk låtversion av Sewell ingår i olika TV-reklamfilmer för den nya kampanjen, vilket Coke avslöjade idag under en presskonferens i Paris, och snart släpps även huvudsingeln med Avicii. Avicii kommer även att producera ytterligare versioner av “Taste the Feeling” för Cokes kampanjer UEFA EURO 2016 och OS Rio 2016 senare i år.

Hämta “Taste the Feeling” här (högerklicka/spara som).

Förra sommaren började Coca-Cola att arbeta med en ny låt som inspirerats av den kreativa idén bakom “Taste the Feeling”, som hyllar de vardagliga ögonblick som blir mer speciella med Coca-Cola.

“När vi letade efter den perfekta låten, stack den här ut som något riktigt speciellt redan från dag”, sade Joe Belliotti, global musikchef för The Coca-Cola Company.

Därefter började Coke att leta efter en producent. “Samarbetet med artister börjar med att hitta någon som älskar Coca-Cola och som hyser en äkta passion för varumärket och produkten”, förklarade Belliotti. “Dessutom vill man hitta artister som kan sätta sin personliga prägel på en låt, samtidigt som man bevarar Coca-Cola-ljudet. Det var så han fastnade för Avicii. Vi hade samarbetat med honom sedan 2011 i åtskilliga projekt, och han vet hur man skapar optimistisk, upplyftande musik som väcker genklang hos lyssnare världen över. Han har en melodisk och musikalisk känslighet som liksom drar en till sig… han skapar låtar med en modern känsla mixat med traditionella instrument.”


“Det här projektet kändes självklart för mig på många plan”, sade Avicii. “Coca-Cola är ett av de varumärken och långvariga relationer med vilka jag inte behöver kompromissa med min egen integritet och personlighet för att kunna ställa mig bakom det. Jag gillade verkligen den ursprungliga demon, och efter några intensiva veckor i studion då vi jobbade med produktionen och försökte hitta rätt sångare till låten, kunde vi presentera en färdig version för Joe och teamet som blev helt fantastisk.”

Därefter fokuserade teamet på att hitta rätt röst till låten. Sewell – en 27-årig-stjärna i Australien och Europa som just börjat slå igenom i USA – dök genast upp på tapeten.


“När vi hörde Conrad sjunga live första gången, blev vi helt tagna”, sade Belliotti. “Han har begåvats med en makalöst vacker röst.”

Lyor Cohen, CEO i 300 Entertainment, Sewells skivbolag, tillade: “Sensationella och äkta artister som Conrad är själva ryggraden i 300 Entertainment. Vi är verkligen glada över att Coca-Cola delar vår entusiasm för Conrads konstnärskap.”

Sewell fick ett erbjudande han inte kunde tacka nej till. “Jag hörde låten och tyckte att den hade ett suveränt, globalt budskap om att föra samman människor, och det är just det jag försöker fånga med min egen musik. Den lät inte som en typisk reklamlåt… den lät som en hit.”

Sewell tillägger: “Jag tyckte att det kändes som en jättechans att bli en Coca-Cola-artist och sälla mig till de många andra musiker som jag beundrar och som har samarbetat med detta ikoniska varumärke.”

I december flög han till Stockholm och tillbringade tre dagar tillsammans med Avicii för att arrangera och spela in en speciell remix av låten. “Det var fantastiskt att se honom tillföra sin magi och lägga till en dansvibb i låten”, sade Sewell.


“Taste the Feeling” inkluderar en ny ljudsignatur som inspirerats av ljuden när man avnjuter en Coca-Cola – klicket från kapsylen, bubblandet och slutligen den uppfriskande känslan. Denna mnemonik, som skapades i samarbete med Deviant Ventures, ersätter den melodi med fem toner som förekom i kampanjen “Open Happiness”. “Det var avgörande för oss att inte bara skapa en minnesvärd och tidlös mnemonik , utan även att sloganen skulle vara lätt att nynna och sjunga”, sade Umut Ozaydinli, visionär chef hos Deviant Ventures.

“Alltihop kommer från strategin bakom “Taste the Feeling”, som verkligen handlar om att återigen lyfta fram själva produkten Coke”, sade Belliotti. “Det var det vi använde som inspiration till den nya signaturen. När du hör den hör du ett ljudlandskap av Coca-Cola-ljud, plus sloganen “Taste the Feeling”.

Faktum är att “Taste the Feeling” är den första Coke-märkta låten på senare tid som innehåller varumärkesnamnet (Coca-Cola nämns två gånger) och sloganen i texten.

“Det är en feel-good-låt som jag tror att människor kommer att gilla och vilja ladda ner. Jag står med stolthet bakom låten”, sade Sewell, som nyligen släppte sin debut-EP, All I Know, och som beger sig ut på turné i USA med början i New York i morgon kväll.

Från att ha distribuerat noter för familjeallsång 1905 och “teaching the world to sing” i reklamen “Hilltop” 1971 till ett partnerskap med Spotify 2012 - Coca-Cola har använt sig av musik för att berätta sin historia i över 100 år.

Musiken spelar en central roll även i efterföljande “Taste the Feeling”-reklamfilmer – från en cover på “Under Pressure” av Queen och David Bowie, till en ny version av Aviciis "Hey Brother" till Alexander Cardinales “Made for You”. Deviant Ventures ansvarade för hela den övergripande musikaliska kontrollen och licensieringen för kampanjen.

“Vi strävar alltid efter att hålla liv i denna tradition genom att låta storslagen musik ingå i våra kampanjer, musik som människor kommer att minnas och älska i flera årtionden”, sade Belliotti. “Och jag hoppas att vi har lyckats med detta när det gäller vår nya kampanj.”

Relaterade poster

Varumärken, Kultur, Taste the Feeling, Musik, Globalt, Annonser, Video, Coca-Cola, Coca-Cola life, Coca-Cola Zero, Diet Coke.