I år fyller en av svenskarnas mest älskade drycker femtiofem år. Men berättelsen om MER började långt tidigare med den klassiska smaken av äpple i nordvästra Skåne. Häng med på en smakrik historia som spänner över ett halvt sekel.  

Ljuva sextiotal!

På topplistorna regerar Chubby Checker och på TV skriker Hyland ”den gliiider in i mål” när Sverige tar sitt tredje VM-guld i hockey. Samma år, 1962, lanseras MER i smaken äpple. Tillsammans med den så kallade ”stubbeflaskan” i glas säger reklamen att dricka MER ”det är som att sätta tänderna i ett friskt äpple eller en sprudlande apelsin”. MER blev snabbt en uppfriskande favorit hos svenskarna.

För god att kolsyra

På 70-talet kommer också 200 ml med sugrör vilket gör att det blir ännu enklare att ta med sig MER. Nu fördjupas relationen ytterligare mellan MER och svenskarna när MER får en självklar plats i matsäcken på skolutflykten. Men det är inte bara skolbarn som gillar MER, den uppskattas också av världsartister och får till och med följa med in i inspelningsstudion. I en annons för MER från 80-talet intygar nämligen Per Gessle att det som släcker törsten bäst i en het studio är ”läskande frisk frukt”.

Vi spolar ungefär tio år framåt i tiden, till 1994. Då är det nämligen premiär för den ikoniska reklamfilmen ”Will you carbonate?”. MER lanseras samtidigt i en ny och lätt 60 centiliters flaska. I reklamfilmen ser vi hela världen hålla andan när MER Corporations håller presskonferens. Den 46 sekunder långa och spänningsfyllda filmen avslutas med skådespelaren Gösta Bredefelts djupa ”Nej” som svar på frågan från hela världen (Will you carbonate?).

År 2006 gjordes ett omtag i reklamen och istället lanserades konceptet ”Älska MER”, både i TV-rutan och ute i verkligheten genom ”loveseats” i parker och på bussar. Fast fortfarande är MER såklart för god att kolsyra. Fråga bara the Loveinator som är ny frontperson för ”Älska MER”. Hans kärleksfulla energi fylls på av MER. I vår kan han också fylla på med en helt ny smak, vattenmelon!

Sötman av fruktjuice och framgång

Att MER har behållit sin position som favorit hos svenskarna beror nog till stor del på att MER alltid har hållit kvar vid sina kärnvärden, högt juiceinnehåll och bara naturligt socker. Vad som har hänt om ytterligare femtiofem år, det vet vi idag inte. Men, vi kan anta att MER fortfarande är för god att kolsyra och att den bäst avnjuts kall.