Coca-Cola kommer att få en ny förpackningsgrafik som förenar alla varianter – Coca-Cola, Coca-Cola zero sugar, Coca-Cola life och Coca-Cola light – under en enda visuell identitet. Alla varianter kommer att ha den ikoniska ”Coca-Cola Red Disc” i designen och dess namn och funktion kommer att förtydligas.

Vi tog ett snack med James Sommer, VP Global Design för Coca-Cola, för att lära oss mer om tankarna bakom det nya utseendet.

Hur stödjer denna design vår "One-Brand strategi?

De representerar en pusselbit i vår "One Brand"-strategi. Vår förpackningar är synnerligen vår mest synliga och värdefulla tillgång. Även om tv-reklam, digital kommunikation och utomhusreklam är mycket effektivt och viktigt så fysiskt rör våra konsumenter våra Coca-Cola flaskor och burkar.

Den nya förpackningsdesignen signalerar en förändring i vårt visuella språk, var den klassiska röda skivan är mer framträdande än andra komponenter som är relaterade med varumärket. Vi använder den röda skivan över hela varumärket Coca-Cola på ett modernt och överraskande sätt för att dela kapitalet som ligger i det 130 år gamla varumärket till alla produkter under varumärket. Konsumenter kommer att se ”Coca-Cola Red Disc” över hela världen i våra reklamfilmer, tryckta annonser och i utomhusreklam. Genom att använda samma sak på förpackningarna fullbordas bilden. Även om den röda skivan inte alltid presenteras på exakt samma sätt, t ex placerad runt en förpackning eller animerad i en tv-reklam, så blir resultatet en konsekvent varumärkessignatur.   

Vad var din målsättning när du började med det här projektet?

Att uppdatera förpackningarna för Coca-Cola är en stor designutmaning. Framför allt var det avgörande för den slutliga versionen att kommunicera i linje med vår "One Brand"-strategi. Vi ville också bygga vidare på designprinciperna att vara djärva och utnyttja kraften i den röda färgen, samtidigt som vi ville bibehålla vår enkelhet och konicitet. Under designprocessen såg vi den röda skivan som ett designelement som skulle kunna förena varumärket. Coca-Cola, vilken Coca-Cola som helst är uppfriskande, upplyftande och läcker ... och närvaron av den röda skivan på vår nya förpackningar kommunicerar det budskapet. Detta markerar också första gången i vår 130-åriga historia som den visuella identiteten på Coca-Cola har delats inte bara över alla medier, utan också alla på alla förpackningsvarianter. Vi har fått frågan om varför vi inte fokuserade mer på den ikoniska konturflaskan, ”Spencerian Script” eller ”Dynamic Ribbon” (logotypens skrivstil samt det flytande bandet nedanför logotypen. reds. anm.). De är alla mycket viktiga för Coca-Cola, och kommer att fortsätta att spela en nyckelroll i den visuella identiteten, men vi tror att skivan utnyttjar vårt unika arv på ett modernt och tidlöst sätt.

Vad är historien bakom Coca-Cola Red Disc?

Den introducerades under 1930-talet på handmålad Coca-Cola-reklam. Den röda skivan utvecklades och förfinades 1947 av Archie Lee, creative director på D’Arcy Advertising och användes därefter i detaljhandeln för att visa att riktigt Coca-Cola såldes där. Skivan blev därför inspirationen för vårt angreppssätt till ”Taste the Feeling”-kampanjen som vi införde i januari 2016, och nu kommunicerar också denna förpackningsdesign att Coca-Cola, vilken Coca-Cola som helst är ”the real thing”.