Under början av 2017 lanserar vi Coca-Cola zero sugar, en ny och förbättrad sockerfri Coca-Cola som ersätter Coca-Cola zero. Den smakar och ser ut mer som den klassiska Coca-Cola men utan socker.

Coca-Cola zero sugar är nästa steg i vår strategi att hjälpa människor att minska sitt sockerintag, och är en del av arbetet med att nå vår målsättning att minska mängden kalorier vi sätter på marknaden med 20% mellan 2010 och 2020.

Förutom förbättrad smak så får Coca-Cola zero sugar ett nytt namn och ett nytt utseende för att göra det ännu tydligare att drycken är sockerfri. Denna åtgärd är ett svar på en undersökning som visade att endast fem av tio visste att Coca-Cola Zero inte innehåller något socker.

Den nya förpackningsdesignen kommer att vara i linje med vår ”One Brand”-marknadsföringsstrategi, vilket innebär att alla olika varianter av Coca-Cola går in under ett och samma varumärke. Coca-Cola zero sugar kommer med hjälp av den ikoniska ”Coca-Cola Red Disc” på förpackningen uppmuntra alla som älskar smaken av den 130 år gamla klassiska Coca-Cola att prova en sockerfri variant.

Frida Keane, som är kommunikationschef hos oss, berättar om förändringen till att, istället för att bara erbjuda valmöjlighet av ett urval av drycker, aktivt påverka människor att välja en sockerfri Coca-Cola.

"Under många år har vi erbjudit människor ett val mellan våra olika drycker i portföljen. Våra största varumärken har en sockerfri eller sockerreducerad variant. Sedan 2010 har vi en strategi att minska antalet kalorier vi sätter på marknaden med 20% till 2020. Mellan 2010-2015 har vi uppnått en reduktion av 10%. Vi vet att det är många som älskar smaken av Coca-Cola, och vi har arbetat hårt med att utveckla receptet för Coca-Cola zero för att ytterliga matcha smaken av den klassiska varianten. Det är den största investeringen vi gjort i en produkt de senaste 10 åren, och kommer att kunna ge människor den goda smaken av Coca-Cola, men utan socker ", säger hon.