Med sin röda sammetsdräkt, vita lockiga skägg och fryntliga framtoning har tomten från Coca-Cola blivit ett välbekant inslag vid jul. Faktum är att ”vår” tomte har hjälpt till att skapa och definiera den moderna jultomtens utseende och personlighet. Kan du tänka dig en jul utan honom?

Även om det är svårt att föreställa sig så har inte tomten alltid sett ut som han gör nu. Den tomte vi ser som synonym med julen nu skapades av konstnären Haddon Sundblom, som tillbringade åren mellan 1931 och 1965 med att finjustera historien om vår jultomte. Så här gick det till:

1931: ”Hatten av för den uppfriskande pausen”

Vi på Coca-Cola anlitade illustratören Haddon Sundblom för att ta fram en bild på jultomten. Enligt uppgift ska han ha fått så mycket som 1000 dollar per bild, vilket var mycket pengar på den tiden (en bil kostade cirka 700 dollar).

Sin inspiration hittade Haddon i Clement Clark Moore's dikt “"A Visit From St. Nicholas" (mer känd som "Twas the Night Before Christmas"). Moores beskrivning av tomten gav bilden av en varm, vänlig och mänsklig tomte. (Även om det ofta sägs att tomten bär en röd dräkt eftersom rött är färgen på Coca-Cola, så dök tomten upp rödklädd före det att Sundblom gjorde sina illustrationer.)

”Hatten av” är den första av Sundbloms serie tomtar. Den användes första gången i en annons i december 1931 för att påminna om att Coca- Cola smakar lika uppfriskande året om (och inte bara på en sommareftermiddag).

Tyvärr har Sundbloms originalmålning gått förlorad. Eftersom canvasduk var så dyrt tvingades han nämligen att måla över den med en annan tomte.

1936: ”Jag med”

Fem år senare är det en mer avslappnad tomte vi möter. Han har upprullade skjortärmar och vi kan till och med se en antydan av hans underkläder, som såklart är röda. Bilden användes under den stora depressionen som en påminnelse om gladare tider.

Sundblom målade bilden efter en vän som stod modell, Lou Prentiss en pensionerad försäljare. När Prentiss senare gick bort övergick Sundblom till att måla medan han använde sin spegelbild som förlaga för att slutligen använda fotografier i sitt arbete med att skapa jultomten . 

1937: ”Det är ett givande och ett tagande”

Återigen tar tomten på sig sin röda dräkt. Handskarna har han stoppat ner i bältet medan han pausar med en Coke och ett kalkonlår direkt från kylen.

Annonser som visade människor som ställde ut Coca-Cola till tomten på julafton inspirerade många av familjer att göra detsamma.

Amerika älskade tomtebilderna från Coca-Cola och höll sådan koll på dem att när något ändrades så hörde de av sig till The Coca-Cola Company. Ett år var tomtens skärp bak-och-fram (kanske för att Sundblom målade efter sin spegelbild) och vid ett annat tillfälle saknade tomten vigselring vilket fick folk att höra av sig och fråga vad som hänt med Tomtemor.

1941: ”Törsten frågar endast efter en sak”

Dessa ord säger tomten ledigt tillbakalutad med sin klappsäck bredvid ett kylskåp medan han dricker ur en Contourflaska med Coca-Cola.

De ursprungliga oljemålningar som Sundblom skapade anpassades för reklamen i tidningar och på butiksdisplayer, skyltar, affischer, kalendrar och dockor. Många av dessa posters är idag populära samlarobjekt.  

1949: ”En uppfriskande resa”

På 40-talet introducerade Coca-Cola ”Sprite Boy”, en karaktär som dök upp tillsammans med jultomten i reklamen för Coca-Cola under 1940- och 50talet. Sprite Boy som också skapades av Sundblom fick sitt namn tack vare det faktum att han var en alv (sprite på engelska). (Det var inte förrän på 1960-talet som Coca-Cola introducerade den populära drycken Sprite.)

1953: ”Den uppfriskande pausen”

”Den uppfriskande pausen” är den slogan som Coca-Cola arbetat med längst då den introducerades redan 1929. Kommer du ihåg den?

1961: ”När vänner kommer på besök”

Jultomten försöker att tysta en hund som vill berätta för sina ägare att en stor, röd inkräktare har kommit in i huset.

Från 1931 – 1964 visade reklamen för Coca-Cola tomten som levererade leksaker (och lekte med dem!), läste brev, njöt av en väl kyld Coke, hälsade på barnen som hållit sig vakna för att få en glimt av honom och hur han länsar kylen i vissa av de hem han besökt.

1964: ”Jultomten, som vi känner honom”

Hunden i Sundbloms målning av jultomten från 1964 föreställer en grå pudel som tillhörde grannskapets florist men eftersom Sundblom ville att hunden skulle sticka ut lite mer så därför målade han hunden svart.

Barnen syns i Sundbloms bilder är baserade på de två flickor som bodde granne med honom, även om Sundblom porträtterade en av dem som pojke.

Sundblom skapade sin slutgiltiga version av jultomten 1964 men under flera årtionden efter baserades reklambilderna på just Sundbloms originalverk. Några av hans målningar som ingår i samlingarna hos Coca-Cola är idag några av de mest dyrbara verken och har turnerat på utställningar världen över.

2001: ”Animering”

2001 blev originalet från Sundblom från 1963 förlagan till den animerade tomte som syntes i TV-reklamen. Reklamfilmen skapades av den prisbelönte animatören Alexandre Petrov.

Vi använder fortfarande Sundbloms tomte när det är jul, på förpackningar och i reklam och den här bilden av tomten, en glad äldre herre med rosiga kinder är så vi är vana att se honom.