Förra året lanserade vi vår ”One Brand”-marknadsföringsstrategi med en global kreativ kampanj – ”Taste the Feeling” – nu tar vi ett ytterligare steg genom att lansera en ny förpackningsdesign.

Förpackningsförändringen är utformad för att hjälpa människor att göra medvetna val, genom att tydligt identifiera namn och fördelarna med varje variant på framsidan av förpackningen. Alla varianter kommer att ha den ikoniska ”Coca-Cola Red Disc” i designen. Signaturfärgen för varje variant kommer att synas tydligt på förpackningen - röd för Coca-Cola classic, svart för Coca-Cola zero sugar, silver för Coca-Cola light och grönt för Coca-Cola life.

Du kan förvänta dig att se de nya förpackningarna i butik från och med februari i samband med lanseringen av nya Coca-Cola zero sugar.

"Det är första gången i vår 130-åriga historia som vi enar de olika Coca-Cola varumärkena med en gemensam design", säger James Sommer, VP Global Design. "När den nya designen appliceras på förpackning, i reklam, på utrustning och i butiken blir detta ett designspråk som utnyttjar en historisk varumärkesikon för att inkludera alla olika Coca-Cola produkter som finns idag på ett modern och enkelt sätt." Läs en intervju med Sommer om den nya designen.

Sedan den röda skivan (red disc) infördes på 1930-talet på handmålade Coca-Cola-reklamer har den blivit synonym med god smak och förfriskning. En samtida version infördes förra året i den globala ”Taste the Feeling”-kampanjen. I den integrerade kampanjen ingår också TV, print, utomhus och digitala medier, en visuell identitet (VIS) och ett musikstycke framtaget tillsammans med Avicii.