Jultomten har fått en uppdatering, och en smartphone också, i en samling bilder för den globala ”Taste the Feeling”-kampanjen från Coca-Cola.

Tomten visar upp sin lekfulla sida genom att ta ett par selfies, tillfälligt byta ut sin släde för en retro-bil, och även låta en hårig vän följa med på en åktur, alltid med en iskall Coca-Cola i handen, såklart.

Coca-Cola bidrar med lite julglädje i den nya julkampanjen som har en ”Norman Rockwell-möter-Instagram”-estetik som känns både välbekant och nytänkande, förklarar James Sommer, vice president för Design på Coca-Cola. Bilderna togs i somras i Brooklyn, på Manhattan och i norra delen av New York av fotograferna Guy Aroch och Anna Palma. Den kompletterar årets julreklamfilm genom att hylla de ouppmärksammade hjältar som gör denna högtid speciell.

Vi frågade kampanjens co-art directors, Sommer och Raphael Abreu, som är designchef på Coca-Cola, att dela sina tankar om de kampanjbilder som kan ses utomhus, på tv och i sociala medier denna jul. Här är vad de hade att säga:

"Vi firar dem som arbetar hårt för att göra julen speciell för andra", sade Abreu. "Jultomten är definitivt en av dessa, och Coca-Cola spelar rollen som den uppfriskande belöningen."

"Sedan lanseringen av ”Taste the Feeling”-kampanjen i januari, har den haft en distinkt visuell stil som vi också har tagit fram i denna kampanj", säger Sommer. "Färgerna och värmen som finns under julen tillät oss att förstärka kontrasten mellan den yttre kylan och värmen på insidan."

"I ett försök att visa tomten på ett modernt och intressant sätt satte vi honom i en liten röd bil, och inte som vanligt i en släde! Eftersom vi kände att det skulle vara häftigt för tomten att ha en extrabil ... fortfarande röd såklart."

"En förbipasserande med en stor hund satt och tittade på när vi fotograferade i Park Slope, Brooklyn”, säger Sommer. "Hon verkade väldigt intresserad och efter ett tag frågade hon om inte hennes hund kunde få vara med i fotot. Så hunden hoppade in i bilen tillsammans med tomten. Detta var ett mycket spontant och oplanerat ögonblick som visar tomten med sin hund i bilen ... som om de är på väg på en resa under sin lediga dag."

"En sak som för mig var väldigt speciellt med detta arbete är att vi är med och återskapar jultomten… vilket är enormt”, sade Abreu. "Det är inte bara en stor ikon för vårt varumärke, utan en kulturell ikon över hela världen.”

Under idé-fasen av kampanjen jobbade Coca-Cola med en Londonbaserad konstnär vid namn Darren Baker för att se över den ikoniska tolkning av jultomten som först skapades 1931 av Haddon Sundblom för olika printannonser för Coca-Cola. "Detta är en testbild med målet att vara tilltalande för alla, på grund av den tecknade stilen som känns igen från förr" förklarar Sommer, "men i en modern, "Taste the Feeling-variant."

"Bilderna togs på sommaren så vi tog in snökanoner för att skapa vintriga scener", säger Sommer. "Med snö sprutande och jultomten på plats är det fantastiskt att se hur glada folk blev, både filmteamet men också förbipasserande. Naturligtvis beror det på att jultomten har en otrolig dragningskraft, men också att se honom på sommaren var en överraskning för många och det var flera som tog bilder. Ingen tvekan om att han var på någons Facebook senare samma dag. Vi älskar det! "