Andy Warhol avbildade Coca-Cola och dess ikoniska förpackningar redan på 1960-talet när han skapade canvastavlor i mänsklig storlek med konturflaskor. Warhol var då ännu inte en berömd konstnär och dessa är några var hans tidigaste Pop-inspirerade verk. Han hade under tio år arbetat som reklamdesigner på Madison Avenue, var han skapade reklamskyltar och gjorde illustrationer till tidningar som t ex Harpers Bazaar.

Men Warhol ville egentligen vara en "riktig konstnär". Han drömde om att få ha sina egna verk hängande på New York olika konstgallerier. Så naturligtvis, när han ville övergå från illustrationer till oljemålningar använde han det han kände sig mest bekväm med: konsumentprodukter som Coca-Cola, som han ofta drack och Campbells soppa, som han åt varje dag till lunch.

Tio år efter att han först använt Coca-Cola-flaskan som sin musa, uttryckte han sin beundran för den demokratiska aspekten av Coca-Cola i hans bok om muser Andy Warhols filosofi: Från A till B och tillbaka igen.

"Vad som är bra med detta land är att Amerika startade traditionen med att de rikaste konsumenterna köper i princip samma saker som de fattigaste ... Alla Coke är desamma och alla Coke är bra. Liz Taylor vet det, presidenten vet det, luffaren vet det, och du vet det.” (red. översättning). (Warhol, Andy. The Philosophy of Andy Warhol: From A to B and Back Again. New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1975, s. 100)

Warhol skapade unika konstverk för flera tidningar under årens lopp, allt från en artikel i "Today's Teenagers" 1965 som inkluderade hans konstverk, till omslag med olika kändisar som Michael Jackson 1984 och Lee Iacocca i april 1985. På grund av framgången av dessa lyckades han få uppdraget att utforma omslaget som skulle visa upp nya Coca-Cola, eller ”New Coke” som den är mer känd som, i juni 1985, några månader efter lanseringen.

Han diskuterade den kontroversiella nyheten att New Coke hade lanserats med Pat Hackett, mannen som skrev hans biografi:

"Onsdagen den 24 april 1985. Den stora nyheten på TV är att Coke ändrar sitt recept. Varför skulle de vilja göra det? Jag fattar inte varför. De kunde bara ha kommit med ny produkt och lämnat Coke i fred. Det verkar galet. Och alla dessa nya TV-program älskar det, de gör alla inslag med människor som sitter och provsmakar." (red. översättning). (Warhol, Andy och Pat Hackett. The Andy Warhol Diaries 1989, s. 1903)

Warhol reflekterade över lanseringen av New Coke den 24:e och bara fem dagar senare noterar han i sin dagbok att TV-reklamfilmen han gjorde för Diet Coke med taglinen "Just for the Taste of It" hade setts av hans vänner och att han hade en framträdande roll i den.

I arkiven på The Warhol Museum i Pittsburgh finns en inbjudan till Warhol att provsmaka New Coke på den trendiga klubben Limelight Club den 20 augusti 1985. Han fick också en paket innehållandes ett sexpack av New Coke och en 2 dl glasflaska från Coca-Cola Bottling Company i New York.

När han sedan kontrakterades av TIME Magazine för att skapa omslagsbilden med New Coke bestämde Warhol sig för att använda själva drycken och spillde bokstavligen ut New Coke på ett papper för att skapa en formation liknande en tårdroppe utav den utspillda Coke-burken. Detta spill var mycket omsorgsfullt utformat och Andy gjorde flera skisser i blyerts för att få fram den kontur han vill ha. Slutligen bestämde sig Warhol för att ha en Pop-känsla i teckningen som förstärker dess tår-liknande kvalitet samt ger associationen av ”nyhet” med New Coke med dess törstsläckande uppfriskning.

Copyright: The Andy Warhol Foundatio

Efter att han lyckades skapa den effekt han ville ha tog han polaroid-bilder av burken och spillet och överförde det valda fotografiet till en nätskärm för att få till den slutliga designen. Warhol valde att använda bläck i sina karakteristiskt starka färger, den klassiska röda, vita och blåa amerikanska färgpaletten för New Coke-burken och en ombre-effekt från brun till röd till orange för New Coke-spillet. Han använde en gummiskrapa för att pressa färg genom nätskärmen till pappret och han använde lim på de områden av skärmen han inte ville att färgen inte skulle passera genom. Han fortsatte denna process med att lägga bläck på gummiskrapan och låta det passera genom nätskärmen för att skapa den uppsättning färger som användes i detta arbete och ritade en kontur runt ”spillet” i en iögonfallande gul färg för att betona kontrasten till den mörkt röda "New Coke".

Copyright: The Andy Warhol Foundation

TIME Magazine använde till slut aldrig det planerade omslaget på deras juninummer 1985 med Warhols skildring av New Coke eftersom Coca-Cola hade tillkännagett att det ursprungliga klassiska receptet skulle återvända den 10 juli 1985. En "special edition" -upplaga av TIME Magazine publicerades senare med ett foto av ”New Coke”-burken med en "X" över den vilket skulle visa det kortlivade varumärket undergång.