Vem drack den allra första flaskan med Coca-Cola? Vem skapade den klassiska bilden på jultomten från Coca-Cola? Ted Ryan, historie-chefen på Coca-Cola har svar på alla frågor! Sedan 1997 har han haft ansvaret för att förvalta det rika arvet från Coca-Cola åt eftervärlden.

Till vardags arbetar Ryan i en kulturell skattkammare belägen hos Coca-Cola i Atlanta. Där förvaras arvet som tillhör världens mest berömda läskedryck. Historien om de 130 åren med Coca-Cola berättas här genom otaliga affischer, förpackningar, prylar och andra vintage-föremål som samlats i ett enormt arkiv. Ett särskilt team sköter om denna unika samling av kulturgods som finns i den amerikanska hemstaden för Coca-Cola.

1997 började Ted Ryan arbeta som curator för arvet från Coca-Cola. Sedan dess har han bland annat hunnit återställa, arkivera och digitalisera över 25 000 historiska reklamannonser. Dessutom har han varit inblandad i en stor utställning om Andy Warhol och popkultur och skrivit en bok om de första hundra åren med Coca-Cola i Sydamerika. Den globala historien bakom Coca-Cola innehåller inte många gåtor för honom.

”Tillsammans med mitt team har jag äran att förvalta världsberömda föremål från Coca-Cola. Folk frågar alltid hur många föremål vi har i arkivet, men de är bokstavligen oräkneliga. Om man lade dem i en rad skulle de sträcka nästan fyra kilometer”, säger Ted. ”Målningarna av Norman Rockwell och de första skisserna av den världsberömda flaskan är väldigt värdefulla föremål, med det är naturligtvis det hemliga originalreceptet på världens mest berömda dryck som är vår mest värdefulla tillgång.”

Alla länder har sin speciella historia tillsammans med Coca-Cola, och Sverige är verkligen inget undantag. Det var nämligen svensken Alexander Samuelsson som ledde arbetet med att ta fram den ikoniska flaskan som brukar kallas för världens mest ikoniska förpackning. För 100 år sedan hade Coca-Cola gjort stor succé med att sälja sin läsk på flaska. Det fanns dock ett problem. Inspirerade av framgången dök det upp en mängd kopior på marknaden med namn som ”Koka-Kola”, ”Koca-Nola” och ”Koke”. För att särskilja sig från konkurrenterna lät Coca-Cola skapa den mytomspunna flaskan. Resten är historia. En svensk historia! Ted Ryan besökte Sverige och den historiska utställning som anordnades på Tekniska Museet i Stockholm 2015 i samband med 100-års-jubileet för den ikoniska flaskan från Coca-Cola.