Nästa gång du ska ta en välkyld Fanta eller Sprite i butiken kan det hända att du blir lite överraskad. I år har vi nämligen ett av de mest innovationsintensiva åren på länge och vi släpper många goda nyheter. Just nu håller vi på att uppdatera några av de mest klassiska produkterna med nya spännande smaker.

Fanta har alltid varit en innovatör när det kommer till smaker även om det var Fanta orange som gav drycken dess stora genombrott för över 50 år sedan. Sedan dess har det hänt mycket och det finns nu över 200 smaker på Fanta runt om i världen. I Sverige har vi fram till idag, förutom originalet med apelsinsmak, även kunnat njuta av Fanta Lemon, Fanta Strawberry, Fanta Kiwi och Fanta Mango för att bara nämna några av kioskvältarna. Nu är det dags att skriva ett nytt kapitel i historien om Fanta i och med lanseringen av Fanta zero® sugar Orange i 500 ml PET och Fanta zero® sugar Pink Grapefruit. ”Smakar så gott att det är kul att vara törstig med Fanta Orange”. Så löd en reklamslogan då Fanta först lanserades i Sverige 1965. Det verkar som att det kommer vara roligare än någonsin att vara törstig framöver!

Sprite utvecklades i USA på 50-talet i och kom till Sverige första gången 1979. Länge fanns bara den karaktäristiska smaken av citron och lime, men förra året lanserades den första smaken någonsin: Sprite Mynta. Det lilla smaktillägget mynta blev mycket uppskattat av en stor publik. Därför känns det nu extra spännande när vi lägger till en annan ingrediens till den klassiska citron- och limesmaken. I vår introduceras Sprite zero® cranberry. ”Ge vika för din törst” var länge det bärande budskapet för superpopulära Sprite och vi vågar gissa på att många kommer att ge vika för törsten när de får stifta bekantskap med alla nyheterna i kylen.

- Det är extra roligt att få möjlighet att lansera nya smaker av både Fanta zero® och Sprite zero®, särskilt med tanke på att det är första gången det händer sedan vi introducerade Fanta zero® 2007 och Sprite zero® 2003 i Sverige. Fanta och Sprite är båda starka varumärken med engagerade och lojala konsumentgrupper, och det skall bli oerhört spännande att se reaktionerna på dessa nyheterna, säger Björn Hellqvist, Brand Manager för Fanta® och Sprite® på Coca-Cola AB.