MER har sedan lanseringen 1962 varit en favorit som vandrat från generation till generation och fått en speciell plats i svenska hjärtan. 1971 kom den första 200 ml-förpackningen med sugrör och otaliga är de utflykter där MER har haft sin självskrivna plats i ryggsäcken sedan dess.

Nu i vår sker en av de största uppdateringarna av den klassiska fruktdrycken med sugrör, när MER 200 ml får både ett helt nytt recept och en ny förpackning som inspirerats av svenska sagoklassiker. Det nya receptet innehåller 30 % mindre socker*, är laddad med extra C-vitamin och gjord på svenskt källvatten.

– Vår minsting MER 200 ml med sugrör har genomgått en naturlig utveckling och uppdaterats både på in- och utsidan, utan att förlora vad som gör MER unikt. Utseendet är lekfullt där illustrationerna berättar en egen historia, medan den nya formulan bland annat innebär en reducerad sockernivå. Nya MER 200 ml är helt enkelt en nygammal klassiker, säger Anna Brolin, Brand Manager för MER i Sverige.

Den nya förpackningen är en hyllning till dryckens plats i svenskarnas hjärtan och har lekfulla illustrationer som är kopplade till de olika fruktsmakerna. Det är designer Peter Hermann och illustratör Kelly Lansman som har skapat förpackningarna. Inspiration har hämtats från svenska sagoböcker, däribland från illustratören Ilon Wikland och berättelser av Elsa Beskow och Sven Nordqvist. På varje förpackning går det även att hitta lättsam fakta om de olika smakerna och ingrediensernas ursprung.

MER 200 ml är enbart sötad med sötman från fruktjuicen och naturligt socker, precis som tidigare. Men det nya receptet innebär att sockernivån nu är 30 % lägre jämfört med övriga fruktdrycker utan kolsyra på marknaden. Detta tillsammans med det faktum att MER 200 ml blivit berikad med extra C-vitamin borde ge MER en plats i ryggsäcken även i fortsättningen.

MER 200 ml finns tillgänglig i butik från och med vecka 14 i smakerna apelsin, päron, jordgubbe och hallon/blåbär.

*jämfört med övriga fruktdrycker utan kolsyra