Den första reklamen med isbjörnar för Coca-Cola dök upp i Frankrike 1922, och under de följande 70 åren dök isbjörnar sporadiskt upp i den tryckta reklamen. År 1993 gjorde The Coca-Cola Company en dramatisk förändring i sin annonsering genom att lansera kampanjen "Always Coca-Cola". Kampanjen gjordes först av by Creative Artists Agency och längre fram av Edge Creative och var mångsidig till sin natur, till att börja med ingick 27 reklamer som var utformade för att tilltala specifika målgrupper. Reklamerna visades runt om i världen och innehöll en rad olika innovativa tekniska arbetssätt, som exempelvis datoranimering.

En sådan reklam, "Northern Lights”, introducerade det som skulle komma att bli en av de allra mest populära symbolerna i reklam för Coca-Cola - den animerade isbjörnen.

En valp ger liv åt en isbjörn

När reklammakaren Ken Stewart ombads utveckla en innovativ reklam för Coca-Cola , funderade han på att dricka Coke på bion. Som valp hade Stewarts Labrador Retriever liknat en isbjörn. Ken Stewart tittade på sin hund, tänkte på isbjörnar och hur de skulle gå på bio, och därmed var idén till "Northern Lights" född. I reklamen tittar isbjörnarna på norrskenet ("filmen") och dricker ur flaskor med Coca-Cola.

Stewart tog hjälp av animeringsföretaget Rhythm & Hues för att animera reklamerna. Med hjälp av "rymdåldersdatorer" och de allra senaste grafikprogrammen, tog det omkring 12 veckor att producera varje reklamavsnitt från början till slut. En utdragen, komplex process krävs för att ge liv åt de lurviga, ständigt törstiga arktiska djuren. Som med all TV-reklam börjar äventyret med bildmanuset. Eftersom varje reklam endast är 30 sekunder, speglar animeringen scener från tidigare gjorda bildmanus som illustrerats av Eugene Yelchin, i samarbete med Ken Stewart och CAA. På detta sätt förklarades varje sekund av reklamens handling. När bildmanusen väl var färdiga, skissade Ken Stewart och Rhythm & Hues fram teckningar av isbjörnarna, som definierade hur isbjörnarna skulle framställas i varje scen. Därefter omarbetades teckningarna och fick detaljer och bakgrund.

Därefter studerade Ken Stewart och animatörerna filmer och foton av riktiga isbjörnar för att få en bättre uppfattning om hur isbjörnarna rör sina huvuden, kroppar och lemmar, så att man skulle kunna införliva dessa rörelser i reklamfilmerna.

För att få in isbjörnen i datorn anlitade Ken Stewart och Rhythm & Hues en skulptör som skapade en tredimensionell modell av isbjörnens huvud i lera. Sedan överfördes len till tredimensionella bilder och sparades i avancerad datorgrafikprogramvara. Bilderna åstadkoms genom att man skapade ett rutnät med vertikala och horisontella linjer på björnmodellen. En animatör, som använde en styluspenna ansluten till en dator, plottade punkterna längs modellens kropp för hand tills en schematisk bild av isbjörnen dök upp på datorskärmen. När bilden väl förfinats och laddats i minnet, gick det att "röra" på isbjörnen, den kunde gå, springa, åka skidor, kälke eller skridskor.

Isbjörnarnas "rörelser" skapades genom att animatörerna plottade isbjörnarnas väg i datorn. Utöver att manipulera isbjörnens torso, var man tvungen att röra på huvud och lemmar separat eftersom den datorgenererade isbjörnen inte satt ihop i ett stycke, som en riktig isbjörn. Under detta steg finslipades även de finmotoriska rörelserna.

Ytterligare inslag som inte var datorgenererade - som till exempel en Coca-Cola-flaska - skannades in och sparades i datorn och lades till vid denna tidpunkt. När de grundläggande rörelserna var slutförda, förfinades resten av bilden. Päls lades till, ögon fullbordades, bakgrunder "målades dit" och ljussättningsdetaljerna - en invecklad ljussättning med reflektion och skuggor - finjusterades.

Bildspel: Coca-Cola och våra isbjörnar under årens lopp

När all animering hade kommit igång, samarbetade Ken Stewart även med Glenn Rueger på Outside Music för att komponera originalmusik, och skapade ljudeffekter tillsammans med Weddington Productions. För att behålla den magiska och eteriska känslan i isbjörnens värld, höll Stewart nere musiken till ett minimum. Han använde syntetiserad musik endast som punktering och höll isbjörnarna dialogfria med undantag för tydliga "ooh”, "aah" och grymtningar, som skapades av Ken Stewart på en ljudscen med hjälp av hans egen röst, som därefter ändrades i en dator för att få honom att låta som isbjörnarna. Den minimalistiska musiken och "dialogen" krävde månader av arbete.

"Det var just det vi försökte åstadkomma - att skapa en karaktär som är oskuldsfull, rolig och avspeglar de bästa egenskaper som vi gärna kallar ´mänskliga´", sade Ken Stewart. "Isbjörnarna är söta, fulla av upptåg, lekfulla och nöjeslystna."

När de sista elementen - musik, ljudeffekter och animering - var klara, sammanfogade Ken Stewart dem under den slutliga redigeringen och isbjörnarnas magi var född.

Det har förekommit många isbjörnsreklamer i TV sedan premiären 1993, inklusive två reklamer för 1994 års OS i vilka isbjörnen åker kälke och hoppar backhoppning. Isbjörnsungar lanserades också i en julreklam i vilken isbjörnsfamiljen väljer en julgran.

Isbjörnsreklam för Coca-cola