Bild: Hamilton King var en av de första konstnärerna som undertecknade sina verk med sitt namn. Illustratörens arbete prydde många av kalendrar från Coca-Cola mellan 1910 och 1913.

Under företagets hela historia har The Coca-Cola Company fångat tidens anda genom sin reklamkonst. Från företagets första reklamkalendrar som framställdes på 1890-talet, såg företaget till att kopplas ihop med populär design och livsstilar i den era som konsten representerar.

The Coca-Cola Company anlitade tidens främsta konstnärer, inklusive de ledande konstnärerna från Amerikas gyllene Illustrationstidsålder. Deras arbete åt företaget exemplifierar den klassiska helamerikanska bild de bidrog till att skapa under första hälften av 1900-talet. De berömda illustratörerna skapade målningar åt The Coca-Cola Company från början av 1900-talet till 1960-talet när deras konst ersattes med foton i företagets reklamkampanjer.

Mycket av det arbete som konstnärerna utförde för The Coca-Cola Companys räkning framställs på ett fint sätt i en bok som nyligen kom ut: Coca-Cola Girls: An Advertising Art History av Chris H. Beyer (Collectors Press, Inc.).Den rikt illustrerade historien fångar företagets tilltalande användning av "strålande, livfulla och lättsamma" unga kvinnor, alltid klädda i det senaste modet, i reklamkampanjer för Coca-Cola sedan slutet av 1800-talet. Merparten av företagets reklamaffischer och kalendrar innehöll dessa vackra kvinnor, som blev synonyma med världens mest välkända varumärke.

I sin bok, som är den första konstbok som The Coca-Cola Company har licensierat för publicering, skriver Beyer: "Ett av de mest genomgående fokusen i företagets reklamkampanjer har varit avbildningen av attraktiva unga kvinnor som övertygar sin publik om att njuta av ett glas 'utsökt' och 'vederkvickande' Coca-Cola."

Första gången som by The Coca-Cola Company använde sig av en konstnärs signatur var Hamilton Kings arbete, en framstående konstnär vid förra sekelskiftet. King illustrerade de vackra "Coca-Cola-flickorna" till kalendrar mellan 1910 och 1913. Hans verk finns även på serveringsbrickor.

Under de följande 25 åren använde sig företaget av en rad olika illustratörer, av vilka en del signerade sina arbeten. Men de flesta signerade inte sina verk. Dessa anonyma hantverkare framställde överdådiga illustrationer med djupa färger som prydde kalendrar och annat kampanjmaterial.

I mitten av 1920-talet började The Coca-Cola Company samarbeta med en ung illustratör som skulle bli synonym med både Coca-Cola och jultomten. Hans namn var Haddon H. Sundblom.

Bildspel: Reklamkonst med Coca-Cola under 1900-talet

Haddon H. Sundblom (1899-1976)

Sundblom var utbildad på Art Institute of Chicago och American Academy of Art och utvecklade en ljus stil som avbildade välmående, hälsosamma, lyckliga människor. Dessa livliga och gladlynta bilder skulle komma att bli välbekanta och trösterika ikoner under den stora depressionens mörka tid.

Sundblom arbetade inte bara för The Coca-Cola Company, utan skapade även "Quaker Man"-karaktären för Quaker Oats Company arbetade även åt Packard, Nabisco och Colgate-Palmolive.

Sundblom skapade sin första jultomte åt The Coca-Cola Company 1931, och använde först en pensionerad försäljare vid namn Lew Prentiss som modell, och längre fram sig själv. Hans tomte var rundlagd och vänlig med glittrande ögon. Sundblom fortsatte att rita jultomten till julkampanjer i mer än 30 år. Vid det laget hade Sundbloms jultomte blivit en långvarig amerikansk institution och befäste för gott jultomtens bild som tjock och glad, klädd i rött och vitt.

Fler än 40 av Sundbloms originaloljemålningar av jultomten finns bevarade i The Coca-Cola Companys arkiv i Atlanta. Andra berömda illustratörer som skapade verk åt Coca inkluderade:

Norman Rockwell (1894-1978)

Normal Rockwell var född i New York City och bestämde sig tidigt för att bli konstnär. Han studerade vid New York School of Art, National Academy of Design och Art Students League.

Mellan 1928 och 1935 målade Rockwell sex olika illustrationer som användes i kalendrarna från Coca-Cola, serveringsbrickor, affischer och i en annons i Saturday Evening Post.

Hans mest välkända illustration för Coca-Cola var kanske "Out Fishin" från 1935 - som föreställer en ung pojke som påminner om Tom Sawyer, som sitter och fiskar på en trädstam i sällskap av sin hund och en flaska Coca-Cola.

N.C. Wyeth (1882-1945)

En av Amerikas främsta illustratörer och far till konstnären Andrew Wyeth. Newell Conyers Wyeth anlitades för att göra illustrationer till The Coca-Cola Company, inklusive tidningsannonser, kalendrar och affischer. Affischerna inkluderar en serie med illustrationer från timmer- och transportbranscherna till utbildningsserien "Our America". Wyeth anlitades för att skapa kalendern till företagets 50-årsjubileum 1936.

Hans illustration var klassisk med New Englands kust i bakgrunden och en skäggig gammal sjöman som lutar sig mot sin båt medan en liten flicka står i närheten. Båda håller i en flaska Coca-Cola.

Gil Elvgren (1914-1980)

Elvgren var elev till Haddon Sundblom och är kanske mest känd för att teckna och måla pin-up-flickor. Hans stil låg så nära Sundbloms att han kunde avsluta målningar som hans mentor hade påbörjat.

"Elvgren överträffas förmodligen endast av Sundblom själv när det gäller att få sina konstnärliga bilder identifierade med Coca-Cola", berättade Elvgrens son Drake för The Coca-Cola Collectors News 1999. Drake Elvgren och medförfattaren Max Allen Collins gav ut en 200-sidig bok om Gil Elvgren med titeln Elvgren: His Life & Art (Collectors Press, Inc.), som innehåller många av de annonser han gjorde åt Coca-Cola och dokumentärbilder av modellsessioner för dessa annonser.

Fredrick Mizen (1888-1964)

Mizen föddes i Chicago och var inte bara känd för sina kommersiella illustrationer utan även för sina målningar av amerikanska indianer. Han illustrerade den första reklampelaren för Coca-Cola 1925 och bidrog med verk till åtskilliga tidskrifter, bland annat Colliers och Saturday Evening Post. Han målade även tavlor som The Coca-Cola Company använde i annonser i tidskrifter och tidningar. Ett av hans mest välkända verk för The Coca-Cola Company var en illustration som föreställer björnar som dricker Coke i Yellowstone National Park.

Frederic Stanley (1892-1967)

Stanley föddes i Vermont och gick aldrig på någon officiell konstskola. Efter att ha tjänstgjort som soldat i första världskriget sålde han fyra tavlor i New York City och tillbringade resten av sin karriär som en framgångsrik kommersiell konstnär. The Coca-Cola Company var ett av de 28 företag som använde sig av hans färdigheter som illustratör.

Folklore på uppdrag

I åratal använde folklorekonstnärer Coca-Cola som motiv på grund av dess populäritet. Under 1996 års OS i Atlanta anordnade företaget utställningen Coca-Cola Olympic Salute to Folk Art, som inkluderade verk av folklorekonstnärer från 54 länder som använde ursprungliga material för att skapa Coca-Cola-konturflaskor. Dessa tredimensionella skulpturer varierade mellan 60 cm och 3,6 m höjd.