Medarbetare på Coca-Cola Enterprises Sverige i Jordbro har för tredje året varit ute och städat stränder. Aktiviteten är en del av företagets Städa Strand projekt, som sedan starten 2010 har städat bort drygt 200 ton från 1000 stränder runt om i Sverige.

Coca-Cola Enterprises Sverige erbjuder alla sina medarbetare att volontärarbeta två arbetsdagar varje år och ett av projekten de kan engagera sig i, är Städa Strand, som drivs i samarbete med idrottens miljöorganisation Städa Sverige. Andra projekt där medarbetare har volontärarbetat är bland annat renoveringen av en ungdomsgård i Jordbro.

- Under volontärdagarna kan vi vara ute i vårt lokalsamhälle och på ett konkret sätt göra handfast nytta, säger Pierre Decroix, VD för Coca-Cola Enterprises Sverige. Vi ser att många som söker jobb hos oss frågar om vårt samhällsengagemang och värdesätter det arbete vi gör. Dessutom är volontärdagarna fantastiska tillfällen till att lära känna nya kollegor eller att umgås med sin avdelning utanför vår vanliga arbetsmiljö.

Företaget har nyligen publicerat sin sjätte GRI-hållbarhetsredovisning, som beskriver verksamheten utifrån de sju fokusområdena: Energi & Klimat, Varsam vattenanvändning, Hållbara förpackningar, Drycker, Medarbetare, Hälsa & Aktiv livsstil samt Samhällsengagemang. Den finns att läsa här: www.cceansvar.se