Michelle Coleman och Simon Sjödin blir ambassadörer för Simma Sverige, den stora satsningen Coca-Cola i Sverige gör tillsammans med Svenska Simförbundet. Engagemanget sträcker sig över flera år och är uppdelad i tre spår – motionssim, livslång simkunnighet samt att stödja Simförbundets elitcentra NEC mot OS i Rio 2016. 

Samarbetet med Simförbundet är en stor satsning inom aktiv livsstil som Coca-Cola gör i Sverige. Det sträcker sig i första hand fram till OS i Rio de Janerio 2016. Som en del i samarbetet kommer Michelle Coleman och Simon Sjödin, elitsimmare på Svensk Simnings Elitcentrum (NEC),  att vara ambassadörer för att öka intresset kring simning. 

– Simning håller på att bli trendigt, framför allt i och med ett ökat antal öppet vattentävlingar. Det är en oslagbar motionsform. Simning är bra konditionsträning där stora muskelgrupper får jobba samtidigt som är det väligt skonsamt med en liten skaderisk, säger Michelle Coleman. 

Ett övergripande mål med samarbetet är att öka intresset för simning – både som motionsform och som idrottsutövande. Coca-Cola strävar efter att få 25 000 människor i Sverige aktiva genom simning under 2014. En del av Simma Sverige är att också medverka till att höja simkunnigheten i Sverige.

– Det är spännande otroligt kul att Coca-Cola engagerar sig lokalt i Sverige för att få fler att upptäcka simning. För mig är även simkunnighet en hjärtefråga och jag tycker att det är den bästa livförsäkringen man kan ge sina barn, säger Simon Sjödin. 

– Inom ramen för vårt samhällsengagemang vill vi med den här satsningen på simning både inspirera till rörelse och arbeta för att höja simkunnigheten. Vi är jätteglada att Michelle och Simon är med i satsningen eftersom de är förebilder för så många, säger Peter Bodor, informationschef på Coca-Cola i Sverige.

Målsättningen för Coca-Cola är att inspirera till fysisk aktivitet runt om i världen och fler än 250 program för fysisk aktivitet i mer än 100 länder stöds av Coca-Cola. I Europa är målet att få tio miljoner européer att röra på sig mer innan 2020, genom allt ifrån de olympiska spelen till lokala fotbolls- och idrottsprogram. 

Fakta Michelle Coleman

  • Född 1993
  • Medlem i Spårvägen Simförening
  • EM brons 50m ryggsim
  • EM silver 4x50 medley
  • EM silver 4x100m frisim
  • VM semifinal på 200m frisim och 100m frisim
  • OS finalist  4x100m frisim
  • Svenskt rekord 50m ryggsim långbana
  • Svenskt rekord 100m ryggsim långbana
  • Svenskt rekord 200m ryggsim långbana

Fakta Simon Sjödin

  • Född 1986
  • Medlem i SK Neptun
  • EM silver 200m medley
  • EM brons 4x100m medley
  • Svenskt rekord 100m ryggsim långbana
  • Svenskt rekord 200m fjärilsim långbana
  • Svenskt rekord 200m medley långbana
  • Svenskt rekord 100 medley kortbana
  • Svenskt rekord 200m medley kortbana
  • Svenskt rekord 200m fjärilsim kortbana

 

 

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook