Coca-Cola i Sverige visar nu nästa generation PET-flaska, gjord av 100% återvinningsbart växtmaterial, för första gången i Sverige. Prototypen som The Coca-Cola Company har tagit fram tillsammans med bioteknikföretaget Virent har fått namnet PlantBottle. Den nya flaskan finns på plats på Rabarber Trädgårds balkong, under Nordiska Trädgårdar på Stockholmsmässan mellan 21-24 april.

PlantBottle tillverkas med hjälp av en patenterad teknologi som konverterar natursocker från växter men är också till 100% återvinningsbar. Sedan 2010 använder Coca-Cola i Sverige flaskor som består av återvunnen plast, ny plast samt upp till 30% växtbaserat material.

– Den 100% PlantBottle skapades i liten skala för Expo-mässan i Milano i slutet av förra året för att visa att den här teknologin är möjlig. Det kommer att ta längre tid att skapa den infrastruktur och produktion som krävs för att lansera teknologin fullt ut på marknaden. Sådana här innovationer är nödvändiga för att Sverige ska nå sina klimatmål, men också för att vi i näringslivet, som är beroende av plast, ska uppnå våra ambitiösa mål att minska utsläppen, säger Rönnaug Vinje, hållbarhetschef på Coca-Cola Enterprises Sverige.

Redan 2009 lanserade The Coca-Cola Company projektet PlantBottle med en flaska som är gjord av upp till 30% av växtbaserat material. Sedan dess har man tillverkat och distribuerat över 35 miljarder flaskor i nästan 40 länder, däribland Sverige.

Fakta Nordiska Trädgårdar
Torsdagen 21 april öppnar Nordiska Trädgårdar med årets tema ”Tillbaka till naturen”. 21-24 april samlas ungefär 55 000 trädgårds- och odlingsintresserade på Stockholmsmässan för att ta del av fyra inspirerande dagar fyllda med växter, kreativa designidéer, de senaste trädgårdsprylarna, intressanta föredrag och smarta odlingslösningar.