Coca-Cola Enterprises är ny leverantör av buteljerat källvatten till McDonald’s i Sverige. Nu finns Bonaqua på samtliga av McDonald’s restauranger runt om i landet. Bonaqua är ett svenskt källvatten som tappas från källan i Hanveden alldeles nära fabriken där källvattnet buteljeras.

McDonald’s Sverige och Coca-Cola Enterprises har utökat sitt samarbete vilket innebär att nu finns även det lätt kolsyrade källvattnet Bonaqua på McDonald’s restauranger. En stor del av Coca-Cola Enterprises breda sortiment blir då tillgängligt för gästerna. Sedan tidigare serveras även Coca-Cola regular®, Coca-Cola light®, Coca-Cola zero®, olika smaker av Fanta® och Sprite®.

– Vi är glada över att nu kunna erbjuda McDonlad’s gäster Bonaqua och hoppas på så sätt att fler ska upptäcka vårt goda källvatten, säger Annika Taesler Höijer, marknadschef stilla drycker på Coca-Cola AB i Sverige.

På McDonald’s restauranger finns Bonaqua i 33 cl burk i smakerna naturell och citron/lime. I dagligvaruhandeln säljs även Bonaqua på 50 cl PET-flaskor. Källvattnet tappas då på PlantBottle® som består av upp till 30 procent växtbaseratmaterial, främst biprodukter från sockerproduktionen.

Bonaqua är ett svenskt källvatten som tappas från en källa i Hanveden söder om Stockholm, i närheten av fabriken. Vattnet kännetecknas av sin balans och renhet och i stort sett tillsätts bara smakämnen vid framställning. För att minska transporter, och inverkan på miljön, fraktas källvattnet direkt via rör från källan. Hanveden är ett naturreservat och populärt rekreationsområde där stor del av skogen inte påverkats av modernt skogsbruk. Delar av området klassas som urskog av Länsstyrelsen.