Coca-Cola zero sugar börjar nu dyka upp på butikshyllorna i Sverige. Den otroligt populära Coca-Cola zero får ett nytt namn och en smak som ännu mer liknar den klassiska Coca-Cola, men är fortfarande sockerfri.

”Vi såg i undersöknigar att endast fem av tio svenskar visste att Coca-Cola zero inte innehöll något socker. Det nya namnet - Coca-Cola zero sugar - kommer att göra detta ännu tydligare. Samtidigt är det nya receptet ett resultat av flera års utveckling och har tagits fram för att smaka ännu mer som originalet Coca-Cola classic”, säger Olivia Enquist, marknadschef för Coca-Cola.

Vid sidan av det nya receptet har produkten fått ett nytt utseende med den ikoniska ”Coca-Cola Red Disk” på förpackningen. Den nya designen kommer även att synas på resterande varianter av Coca-Cola och är ett ytterligare steg i företagets ”One Brand”-strategi som lanserades 2014.

Under lanseringen av kampanjen uppmuntrar Coca-Cola konsumenterna att välja sockerfritt.

”Det är ett medvetet val. Syftet är att kunna erbjuda ett större urval av sockerfria drycker som smakar lika bra som de sockerinnehållande. Vi vet att allt fler av våra konsumenter vill minska sitt sockerintag, men har varit ovilliga att prova ett sockerfritt alternativ, eftersom de inte tror att de smakar lika bra som originalet. Därför känns det extra roligt att lansera nya Coca-Cola zero sugar som är helt sockerfri men som inte kompromissar på smaken”, säger Frida Keane, kommunikationschef för Coca-Cola i Sverige och Norge.

Coca-Cola zero sugar är Coca-Cola i Sveriges största produktinvestering på ett decennium och är den senaste i en serie åtgärder som företaget gör för att nå målet om att minska antalet kalorier som sätts på den svenska marknaden med 20 % mellan 2010 och 2020.

Bakgrundsinformation:

Åtgärder Coca-Cola i Sverige redan tagit:

• Receptutveckling - utveckla nya, lågkalori- och kalorifria recept såsom Coca-Cola life och Coca-Cola zero sugar. Arbetet började för mer än 30 år sedan med lanseringen av sockerfria Coca-Cola light
  • Erbjuda mindre förpackningsstorlekar – vi har lanserat mindre förpackningsstorlekar såsom 1 liter PET, 250 ml burk och 150 ml burk av våra största varumärken
  • Ge tydlig information – alla förpackningar i Sverige visar tydligt information på framsidan om kalori- och sockerinnehåll
  • Ansvarsfull marknadsföring - under den globala ”One Brand”-strategin som lanserades i januari förra året, fortsätter Coca-Cola i Sverige att investera en större del av sin marknadsföringsbudget i de sockerreducerade och sockerfria varianterna av Coca-Cola