Coca-Cola i Sverige och Svenska Simförbundet har undertecknat ett avtal för att lyfta simning som motionsform samt öka simkunnigheten. Det landsomfattande samarbetet kommer att omfatta områdena motion, livslång simkunnighet och öppet vatten-tävlingar. 


– Samtidigt som simning är en motionsform som växer i popularitet i Sverige finns det oroande siffror som visar på en minskning i simkunnighet hos vissa grupper. Nu vill vi på allvar uppmuntra till rörelse och också bidra till utmaningen med sjunkande simkunnighet, säger Pierre Decroix, VD på Coca-Cola Enterprises Sverige.

Samarbetet är en av de största långsiktiga idrottssatsningar som Coca-Cola Enterprises gör i Sverige. Arbetet med att stödja olika simaktiviteter är omfattande och sträcker sig över flera år och är uppdelat i tre huvudspår – motion, livslång simkunnighet, och en elitsatsning.  

Simkunnigheten ska öka bland annat genom samarbete med lokala simföreningar som håller simkurser för att lära fler att simma. För att stimulera motionssimningen kommer bland annat träningstips från elitsimmare att finnas digitalt  med  inspiration, tips och utmaningar. Satsningen innefattar även att stödja Svenska Simförbundets elitcentra NEC mot OS i Rio 2016.

– Hälsa, motion och simkunnighet är prioriterade områden inom Svenska Simförbundet. Simning är en mycket populär motionsform som alla människor har nytta och glädje av under hela sin livstid. Just nu ser vi en trend i samhället där allt fler upptäcker fördelarna att lära sig crawla och delta i de allt mer populära öppet vatten-tävlingarna. Vi ser fram emot att kunna utveckla vårt samarbete med Coca-Cola inom dessa områden. Samtidigt är det också glädjande att få stöd till vår elitsatsning inför OS i Rio de Janeiro 2016, säger Bengt Jönsson, Förbundsdirektör på Svenska Simförbundet.

Sedan fyra år driver Coca-Cola i Sverige även projektet Städa Strand tillsammans med idrottsrörelsens miljöorganisation, Städa Sverige. På fyra år har över 226 ton städats bort från nästan 400 stränder runtom i Sverige av hundratals idrottsföreningar. Det nya samarbetet med Svenska Simförbundet bygger vidare på den starka kopplingen till idrott och vatten, som är nyckelområden för Coca-Cola.

Målsättningen för Coca-Cola är att bidra till att höja standarden för fysisk aktivitet runt om i världen, och samarbeten rör allt ifrån de olympiska spelen till lokala fotbolls- och idrottsprogram. Över 250 program för fysisk aktivitet i mer än 100 länder sponsras av Coca-Cola

För mer information
Anne Lindfeldt
Presschef
Coca-Cola Enterprises Sverige AB
Mobil: 070-648 71 24
alindfeldt@cokecce.com 
www.cceansvar.se

Bengt Jönsson
Förbundsdirektör 
Svenska Simförbundet  
070-658 12 58 
bengt.jonsson@simforbundet.se 
www.simforbundet.se

Anna Hammar
Kommunikationsansvarig 
Svenska Simförbundet
Mobil: 070-930 02 47
anna.hammar@simforbundet.se  
www.simforbundet.se

 

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook