Från och med i dag finns det senaste tillskottet i Coca-Cola familjen, Coca-Cola life. Tack vare en blandning av socker och steviaextrakt, ett nytt och innovativt sötningsmedel, innehåller Coca-Cola life en tredjedel mindre socker och en tredjedel färre kalorier än annan cola-dryck. 

Coca-Cola life finns från och med i dag att köpa i utvalda butiker och finns från mitten av september tillgänglig i de flesta livsmedelsbutiker runt om i landet.

– Vi märker att många människor vill minska på socker- och kaloriintaget men samtidigt ha kvar den goda smaken på sina favoritdrycker. De senaste åren har vi därför arbetat med att hitta sätt att minska kalorierna, samtidigt som vi erbjuder alternativ utan kalorier till de flesta av våra populära drycker, säger Pierre Decroix, vd Coca-Cola Enterprises Sverige. 

Med nya Coca-Cola life med mindre socker och färre kalorier1, får konsumenterna ännu större valfrihet att välja en cola-dryck som passar just dem. Alltifrån Coca-Cola®, Coca-Cola life med en tredjedel mindre kalorier1 till de två helt kalorifria alternativen Coca-Cola zero® och Coca-Cola light®

Coca-Cola life, med sötma från naturliga källor, är sötad med socker och steviaextrakt. Steviaextrakt kommer från steviaplantan som har sitt ursprung i Sydamerika. I Sverige använder Coca-Cola sedan tidigare steviaextrakt som sötningsmedel i Glaceau vitaminwater®.

Lanseringen av Coca-Cola life är en del av Coca-Cola i Sveriges arbete för att underlätta för människor att leva mer hälsosamt. Under det senaste året har Coca-Cola i Sverige bland annat genomfört följande för att inspirera till en hälsosammare livsstil: 

  • Minskat kaloriinnehållet i Glaceau vitaminwater genom att minska sockermängden och tillsätta steviaextrakt. 
  • Lanserat mindre förpackningsstorlekar, bland annat 250 ml och 150 ml burkar.
  • Tillsammans med Svenska Simförbundet startat Simma Sverige med syfte att få fler fysiskt aktiva samt att öka intresset för simning.

– Parallellt med att vi arbetar med att minska socker- och kaloriinnehållet försöker vi även inspirera människor att bli mer fysiskt aktiva. Målet är att 120 000 svenskar ska bli mer aktiva till år 2020, genom framförallt simning, säger Pierre Decroix, vd Coca-Cola Enterprises Sverige. 

Coca-Cola life finns i 330 ml burk, i 6 pack 330 ml burk och på 500 ml samt 1,5 liter PET-flaska. Förpackningsflaskan till Coca-Cola life 500 ml är en Plantbottle™, som görs av plast från växtmaterial upp till 22,5 procent och cirka 25 procent återvunnen plast för att därigenom minska förpackningens negativa klimatpåverkan.

Det rekommenderade priset i butik för Coca-Cola life ligger i linje med våra andra läskprodukter. Liksom 95 procent av alla produkter från Coca-Cola som säljs i Sverige, kommer Coca-Cola life att tillverkas i Jordbro söder om Stockholm. 

Fotnot 1: Kalorimängden är en tredjedel lägre jämfört med andra sockrade cola-produkter i Sverige. Tack vare användande av steviaextrakt är sockermängden reducerad med 35 procent.

 

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook