På uppdrag av regeringen adresserade Hälsoministern Gabriel Wikström i maj 2016 de utmaningar som den svenska folkhälsan står inför. Ministern framhöll i synnerhet bristen på fysisk rörelse, samt det allt för höga intaget av salt och socker bland befolkningen. Med anledning av detta uppmanade han till samverkan mellan samhälle, myndigheter och producenter av mat och dryck. Idag svarar Coca-Cola i Sverige på denna uppmaning genom att lova att minska den genomsnittliga mängden kalorier i dryckerna de säljer på den svenska marknaden med 20% fram till 2020.

De flesta är överens om att det inte finns några enkla lösningar på utmaningarna med folkhälsan kopplat till svenskarnas matvanor och bristande fysiska aktivitet. Enligt Folkhälsoministern krävs det att alla aktörer i samhället och näringslivet bidrar till en förbättring, där producenter av mat och dryck har en betydande roll och ett ansvar att axla.

- Kalorireduktionen som Coca-Cola gör är ett tydligt exempel på hur livsmedelsföretag tar egna initiativ för att kunna erbjuda konsumenterna hälsosammare produkter, säger Marie Söderqvist, VD på Livsmedelsföretagen.

- Under flera år har vi gjort en mängd förändringar, så som innovationer av låg- och kalorifria produkter, tydliga näringsvärdesdeklarationer på våra etiketter, ansvarsfull marknadsföring och mindre förpackningsstorlekar, säger Pierre Decroix, VD för Coca-Cola Enterprise Partners Sverige.

Coca-Cola i Sverige säljer ca 400 miljoner liter alkoholfri dryck per år, varav 24% redan idag är låg- och kalorifri dryck. Mellan åren 2010-2015 har företaget redan minskat den genomsnittliga mängden kalorier i sin produktportfölj med 10%. Nya produktlanseringar inkluderar Coca-Cola Life (med 45% mindre kalorier) och Fanta Ananas och Sprite Mynta – som innehåller en kombination av socker och steviaextrakt.

- Vi tycker att livsmedel- och dryckesindustrin har ett ansvar och en skyldighet att bemöta uppmaningen från Folkhälsoministern med tydliga mål och handlingsplaner. Vi är även angelägna om att fortsätta uppmuntra andra aktörer på marknaden att tillsammans verka för en bättre folkhälsa. Ett positivt exempel är GEN-PEP som Kronprinsessparet var med och lanserade här på Almedalen i går, säger Pierre Decroix.