Populärkultursymbolen, designklassikern och ikonen Coca-Cola flaskan fyller i år 100 år. År 1915 skapades flaskan som sedan dess har kommit att bli världens mest kända förpackning. Svensken Alexander Samuelsson hade ett avgörande finger med i spelet när flaskan kom till – hans namn står på patentet eftersom han ledde designarbetet som resulterade i den ikoniska flaskan. 

Allt började med att The Coca-Cola Company utlyste en designtävling i USA i syfte att hitta en förpackningsdesign som särskilde drycken från konkurrenterna. Designbriefen var enkel; Flaskan ska vara så unik att den blir igenkänd bara genom att känna på den i mörkret och att den kan identifieras om den ligger splittrad i skärvor på marken. 

Alexander Samuelsson, som hade emigrerat från Surte i Västergötland till USA några år tidigare, ledde designarbetet på företaget Root Glass Company. Hans team vann tävlingen och flaskan gick i produktion 1916 i Terra Haute I Indiana. Flaskans form smalnades av något för att fungera i dåtidens buteljeringsmaskiner, och har sedan dess varit densamma. Dess utförande – med den böljande mittendelen och de igenkännande kurvorna – har blivit omtalad som den mest framgångsrika produktdesignen någonsin. 

– Vi är naturligtvis väldigt stolta över vår ikoniska flaska, som idag betyder lika mycket för oss som vår logotyp. Det är också extra roligt att få fira flaskans hundraårsjubileum här, eftersom det finns en naturlig koppling till Sverige genom Alexander Samuelsson, säger Eric Nilsson, varumärkeschef på The Coca-Cola Company i Sverige. 

Flaskan har också fått en betydande populärkulturell status och har inspirerat flera konstnärer, musiker och designers. Den kanske mest kända konstnären är Andy Warhol som med ”The Grocery Store” från 1962 avbildade flaskan. Först ut att använda sig av Coca-Cola flaskan i sin konst var dock surrealisten Salvador Dalí, som har med flaskan i verket ”Poetry in America” från 1943. 

Så hyllas flaskan i Sverige

Jubileet av flaskan kommer att märkas i butik, genom tv-reklam och andra kampanjer. Men Coca-Cola är inte ensam om att uppmärksamma firandet av flaskan. Mellan den 7 mars och 12 april 2015 kommer man kunna ta del av utställningen “En designklassiker fyller 100 år - Coca-Cola® flaskans svenska historia“ på Tekniska museet i Stockholm, som öppnas med anledning av flaskan som förpackningsinnovation. Med originalskisser och flaskor ur The Coca-Cola Company’s egna samlingar berättar utställningen om hur designen kom till, men också om hur förpackningen utvecklats från de första skisserna fram till idag. Läs mer om utställningen på Tekniska Museets hemsida.

 

 

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook