Idag torsdag, tilldelades Coca-Cola Enterprises i Sverige Industrins jämställdhetspris för sitt framgångsrika arbete för ökad jämställdhet. Priset delades ut under Industridagen i Södertälje av H.K.H Prins Daniel.

Coca-Cola Enterprises Sverige har sedan några år tillbaka, som en del i sitt mångfaldsarbete, drivit flera initiativ för att öka jämställdheten. Ett mål var att varannan nyrekrytering skulle vara en kvinna, vilket uppnåddes 2014, då 56 procent av alla nyanställda på företaget var kvinnor. Företagets breda och målmedvetna arbete belönas idag med Industrins jämställdhetspris. Priset tas emot av Pierre Decroix, VD för Coca-Cola Enterprises Sverige samt Elsa Ekman, chef för produktionen och Charlotte Larson, försäljningschef. 

– Priset är ett kvitto på att vårt målmedvetna och strukturerade arbete för att öka jämställdheten har varit framgångsrikt. Jag är självklart stolt och glad över att vi får Industrins jämställdhetspris och ser det som en sporre att fortsätta arbetet och bli ännu bättre, säger Pierre Decroix, VD för Coca-Cola Enterprises Sverige. 

Exempel på initiativ som Coca-Cola Enterprises Sverige driver är två kvinnliga nätverk. Ett nätverk är för kvinnliga talanger och ett är för kvinnliga medarbetare inom produktion och distribution. För att underlätta för de anställda med barn, män som kvinnor, att förena arbete med familj finns också ett särskilt föräldraprogram.

Vikten av jämställdhet syns även i företagets ledningsgrupp, där det idag sitter lika många män som kvinnor. Även på försäljnings- och marknadsavdelningarna är hälften av medarbetarna och ledningsgruppen kvinnor. 

– Vårt arbete för ökad jämställdhet tog ordentlig fart när vi upptäckte att det var fler kvinnor som slutade än som anställdes. Sedan dess har vi arbetat målinriktat med att få en mer jämställd organisation, då vi är övertygade om att det leder till bättre resultat, säger Charlotte Larson försäljningschef, Coca-Cola Enterprises Sverige.

Juryns motivering lyder

”Med en mix av internationell diversity management, en progressiv inställning till hur föräldraskap, arbete och karriär kan förenas, en oerhört engagerad ledning, och tuffa krav på resultat har det svenska livsmedelsföretaget med det världskända varumärket skapat ett nytt framgångsrecept, den här gången på jämställdhetsområdet. De riktade satsningarna och de skräddarsydda nätverken har fått kvinnliga medarbetare i företaget att utvecklas och växa.Och att ledningsgruppen nu består av hälften kvinnor, hälften män, skickar ett tydligt budskap till såväl medarbetarna som till omvärlden: Företaget vill ta en ledarroll i utvecklingen mot ett arbetsliv på lika villkor. Industrins jämställdhetspris 2015 går till Coca Cola Enterprises Sverige AB i Jordbro”.

Fakta om jämställdhetspriset

Industrins jämställdhetspris delas ut till ett industriföretag som har genomfört intressanta insatser för ökad jämställdhet. Juryn består av företrädare för arbetsgivar- och arbetstagarförbund inom industrin. Priset delades ut första gången 2011. 

 

 

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook