Som uppladdning inför den tjugonde upplagan av FIFA World Cup™ i Brasilien möjliggör Coca-Cola en turné för mästerskapets legendariska pokal till människor runt om i världen. I Sverige är det Kiruna som fått äran att ta emot pokalen. Ett spännande möte mellan rytmerna, färgerna och värmen från Brasilien och det arktiska landskapet norr om Polcirkeln. Coca-Cola hoppas att besöket ska inspirera till en aktiv livsstil och överraska Kirunaborna. 

Coca-Cola har under många år stöttat FIFA World Cup™ och jobbar kontinuerligt med att få fler människor i rörelse, genom sitt engagemang. Därför väljer Coca-Cola att inte bara stödja fotbollen i Brasilien, utan att också motivera människor till en aktiv livsstil genom den passion som finns för fotboll. 

– Fotboll är världens största sport och vi på Coca-Cola vill att sommarens världsmästerskap blir ett mästerskap där alla känner sig delaktiga. Med hjälp av glädjen i fotboll vill vi inspirera mer människor till att röra på sig, eftersom vi tror att en aktiv livsstil och glädje går hand i hand, säger Eric Nilsson på Coca-Cola Sverige. 

Den välkända pokalen för FIFA World Cup™ gästar Sverige mellan den 28 februari och den 2 mars, vilket blir det enda stoppet i Norden på världsturnén som besöker sammanlagt 90 olika länder. Den 1 mars landar pokalen för första gången norr om Polcirkeln. Trots smällkall vinter kommer Kirunabor ha möjlighet att spela fotboll på en grön fotbollsplan utomhus. Kirunabor uppmanas även att delta i en färgsprakande brasiliansk karneval som ska gå till stadshuset där VM-pokalen ska visas upp.

– Detta är ett bra tillfälle för oss att visa upp allt som är fantastiskt med Kiruna. Den vackra naturen och världskända besöksmål som ICEHOTEL, gruvan och rymdstationen. Vi är väldigt stolta att Coca-Cola har valt Kiruna som det svenska stoppet på pokalens världsturné, säger Kristina Zackrisson, kommunalråd i Kiruna. 

Dagen efter pokalen har landat i Kiruna kommer den att föras till det välkända ICEHOTEL i Jukkasjärvi för att avsluta ett samarbete mellan hotellet och Coca-Cola som påbörjades redan förra året. Då besökte Sydamerikas främsta graffitikonstnär, Speto, hotellet för att formge receptionen. Speto har även designat det grafiska manéret för Coca-Cola och deras FIFA World Cup™ aktivering. 

Movement is Happiness
Engagemanget för att bidra till en aktiv livsstil sträcker sig emellertid längre än sommarens FIFA World Cup™. Coca-Cola har genom kampanjen ”Movement is Happiness” åtagit sig att aktivera mer människor runt om i Europa genom att under flera år framöver arbeta med olika gräsrotsprojekt.  I Sverige har Coca-Cola nyligen undertecknat ett samarbetsavtal med Svenska Simförbundet. Det är den största och mest långsiktiga idrottssatsning som Coca-Cola gjort i Sverige. Arbetet med att stödja olika simaktiviteter är omfattande, sträcker sig över flera år och är uppdelat i tre huvudspår – motion, simkunnighet och en elitsatsning inför OS i Rio de Janerio 2016.

Se filmen om Spetos besök i Jukkasjärvi och hans bidrag till det tjugofjärde uppbyggandet av ICEHOTEL. http://www.youtube.com/watch?v=ILf6Y5DotzM 

En film om VM-pokalen i Kiruna kommer strax efter besöket publiceras av Coca-Cola för att skicka en svensk hälsning till Brasilien. http://www.youtube.com/user/cocacola/videos


 

Coca-Cola Enterprises Sverige AB producerar, distribuerar och säljer icke alkoholhaltiga drycker på den svenska marknaden. Några av varumärkena är Coca-Cola, Fanta, Sprite, MER, Burn, Bonaqua Silver, Powerade och Minute Maid. Cirka 800 personer arbetar på Coca-Cola i Sverige, varav cirka 600 på huvudkontoret i Jordbro utanför Stockholm. Här produceras cirka 1 miljon liter dryck varje dag. I Sverige lanserades Coca-Cola 1953. Receptet på Coca-Cola skapades 1886 av apotekaren John S. Pemberton i Atlanta, USA. För ytterligare information, besök gärna vår hemsida eller följ oss på Facebook