Under två helger i april samlade ungdomar från idrottsföreningar ihop 35 ton skräp på stränder runt om på västkusten genom projektet Städa strand. Det är rekord för i år. Städa strand genomförs för sjätte året genom ett samarbete mellan miljöorganisationen Coca-Cola i Sverige och Städa Sverige.

- Vi vet att en del av ökningen av skräp beror på vinterns alla stormar som har drivit in osedvanligt mycket skräp över Bohuskusten. Det är jättetråkigt och styrker verkligen nyttan av den insats alla dessa ungdomar gör när de städar våra svenska stränder, säger Rönnaug Vinje, hållbarhetschef för Coca-Cola i Sverige.

Städningen resulterade i 35 ton skräp, att jämföra med 25 ton skräp förra året. Även antalet ungdomar var rekordmånga med en ökning av 25%, från 1200 till 1500 ungdomar. Anledningen till den stora ökningen är att allt fler idrottsföreningar hör talas om projektet städa strand och vill vara med. En av dem är Rörö IF som är idrottsföreningen på ön Rörö på västkusten.

- Vi kom i kontakt med projektet Städa Strand för två år sedan och tycker det är ett jättebra initiativ av Coca-Cola och Städa Sverige. Man kombinerar tre goda ting. Vi gör nytta för miljön genom att rensa bort allt skräp som tyvärr samlas, alla som är med får röra på sig och vi får ett extra tillskott till vår klubbkassa, säger Lennart Zackrisson, ordförande för Rörö IF.

Nedskräpningen av stränderna får stora konsekvenser för djur- och växtlivet i havet, där skräpet förr eller senare hamnar. Det tar flera år för havet att bryta ner t ex cigarettfimpar och flera hundra år att bryta ner plast- och aluminiumförpackningar som också är vanligt förekommande. En viktig del av Städa Strand är därför att öka kunskapen kring nedskräpningen bland ungdomarna som deltar.

Om Städa Strand:

- Städa Strand genomförs för sjätte året i rad

- Initiativtagare är Coca-Cola i Sverige och Städa Sverige

- Sedan starten har totalt 305 ton skräp samlats in (uppd 340)

- 19 904 ungdomar (uppd 21 404)har deltagit sedan projektet startade 2010