I år har Coca-Cola i Sverige tillsammans med Sveriges stadsmissioner skapat en unik julkampanj. Målet är att tillsammans med konsumenterna skänka 100 000 måltider till människor i utsatthet.

Coca-Cola i Sverige har nyligen inlett ett samarbete med Sveriges Stadsmissioner som arbetar lokalt runt om i Sverige med att stödja människor som av olika anledningar behöver hjälp. Det kan handla om hemlösa, barnfamiljer, sjuka, äldre eller flyktingar. Samarbetet har gjort det möjligt att ge den traditionella julkampanjen ett helt nytt innehåll.

Ingenting kan vara mer grundläggande för människor än mat och ingen borde gå hungrig i juletid. En måltid betyder dessutom så mycket mer än ”bara” mat. Det handlar om att få möjligheten att uppleva gemenskap och värme. Därför väljer Coca-Cola i Sverige att donera måltider som når behövande genom Sveriges Stadsmissioners försorg. Coca-Cola har inlett med att skänka 20 000 måltider och låter sedan konsumenterna via julkampanjen hjälpa till så att de kan bidra. Målet är att skänka minst 100 000 måltider.

- Att stödja välgörande ändamål är i sig ingenting nytt för Coca-Cola, men vi har aldrig tidigare gjort det i denna form. Istället för att driva en traditionell, kommersiellt inriktad kampanj vill vi nu bidra till ett större engagemang för samhällets utsatta, säger Björn Lindblad, varumärkeschef på The Coca-Cola Company i Sverige.

- Fattigdomen och utsattheten i Sverige har ökat senaste åren. Mer resurser behövs men också ett engagemang bland allmänheten och en vilja och mod bland politiker att fatta beslut som möjliggör ett värdigt liv och värnar de mänskliga rättigheterna för människor som bor och lever i Sverige. Vi ser att julsamarbetet med Coca-Cola i Sverige bidrar både med resurser och med att skapa engagemang, säger Marika Markovits, ordförande Sveriges Stadsmissioner.

Kampanjen går ut på att man ska registrera den kod som finns i kapsylerna till alla PET-flaskor i alla storlekar med Coca-Cola (regular, life, light och zero) på sverigesstadsmissioner.se/cokejul. Varje registrerad kod bidrar till att måltider doneras till Sveriges Stadsmissioner.

Med parollen ”Vi vill skänka 100 000 måltider till människor i utsatthet” kommer kampanjen att synas i utomhusreklam, annonser och sociala medier.

Årets julkampanj kommer innehålla färre jullastbilar, tomtar och events än tidigare år. Vi väljer att lägga pengarna på välgörenhet istället, säger Björn.