Pressmeddelande

Coca-Cola i Sverige väljer mer förnybart bränsle

Under 2016 lyckades Coca-Cola i Sverige gå från att använda 76% förnybart bränsle till 90% i våra egna transporter. Det innebär att vi nu har 30 bilar som körs med HVO (Hydrogenated Vegetable Oil). Det är en förnybar drivmedelskomponent som kan blandas i diesel eller ersätta diesel i dieselmotorer. Rönnaug Vinje, hållbarhetsansvarig på Coca-Cola European Partners i Sverige och Norge tycker att det här är ett steg i rätt riktning. - Vi arbetar ständigt

Läs mer

Coca-Cola i Sverige svarar på Hälsoministerns uppmaning med en kalorireduktion på 20% fram till år 2020

På uppdrag av regeringen adresserade Hälsoministern Gabriel Wikström i maj 2016 de utmaningar som den svenska folkhälsan står inför. Ministern framhöll i synnerhet bristen på fysisk rörelse, samt det allt för höga intaget av salt och socker bland befolkningen. Med anledning av detta uppmanade han till samverkan mellan samhälle, myndigheter och producenter av mat och dryck. Idag svarar Coca-Cola i Sverige på denna uppmaning genom att lova att minska

Läs mer

COCA-COLA ENTERPRISES VILL MINSKA SINA UTSLÄPP MED 50% INNAN 2020

Coca-Cola Enterprises har i flera år jobbat för att minska våra direkta och indirekta CO2-utsläpp. Ambitionen är att vara branschledande inom energi och klimat och reducera våra egna utsläpp med 50% innan 2020. Hagainitiviativets klimatbokslut som släpps i dag sammanfattar sina 13 medlemsföretags minskade våxthusgasutsläpp för 2015. Hagainitiativets företag har bidragit med 900 000 ton minskade växthusgasutsläpp, jämfört med sina basår. - Vi

Läs mer

Coca-Cola i Sverige storsatsar på ungdomsidrotten

Syftet med Gothia Cup är att förena unga människor från världens alla hörn och även att attrahera näringsliv och turister. År 2015 såg 40 000 människor finalerna. För Coca-Cola har ungdomsidrott och en aktiv livsstil alltid varit viktigt och i år väljer man att gå in som officiell partner. – Gothia Cup är inte bara ett av världens största ungdomsevenemang, utan en folkfest där aktivitet står i fokus. Vi delar en gemensam värdegrund om vikten av gemenskap

Läs mer

Nästa generations PET-flaska av 100% växter

Coca-Cola i Sverige visar nu nästa generation PET-flaska, gjord av 100% återvinningsbart växtmaterial, för första gången i Sverige. Prototypen som The Coca-Cola Company har tagit fram tillsammans med bioteknikföretaget Virent har fått namnet PlantBottle. Den nya flaskan finns på plats på Rabarber Trädgårds balkong, under Nordiska Trädgårdar på Stockholmsmässan mellan 21-24 april. PlantBottle tillverkas med hjälp av en patenterad teknologi som konverterar

Läs mer

För första gången på 16 år – ny variant av Sprite® på den svenska marknaden

Nu är den här – Sprite mynta. Sprite en av Sveriges mest populära drycker kolsyrade smaksatta drycker. Människor i alla åldrar njuter gärna av en iskall Sprite eller Sprite zero. Men alla goda ting är tre. Därför växer nu Sprite-familjen med en tredje medlem. Sprite mynta är en kolsyrad läskedryck med en hint av myntasmak, med socker och sötningsmedlet steviaglykocider, vilket har skapat en dryck med 30%* färre kalorier. - Det är extra

Läs mer

Lika säkert som att våren kommer varje år - ny smak av Fanta®

Varje år ser Coca-Cola® i Sverige till att förse alla törstiga med en ny spännande smak av Fanta. Vissa smaker blir kvar och då en del av ordinarie sortimentet, medan vissa ersätts med nya smaker. Denna gång, lagom till vårkänslorna kommer, är det dags för Fanta ananas citrus att göra entré på den svenska marknaden. Fanta ananas citrus är sötad med socker och steviolglykosider, vilket innebär att produkten innehåller 30% mindre kalorier. - Det

Läs mer

Coca-Cola i Sverige ny huvudsponsor för Melodifestivalen

Under de tre kommande åren är Coca-Cola för första gången huvudsponsor till Sveriges största tv-evenemang som totalt lockar 20 miljoner tittare, Melodifestivalen. Det finns väl knappast något svenskare än Melodifestivalen? Varje år flockas svenskarna framför tv-skärmarna – eller på plats vid deltävlingarna och finalen – för att se om rätt låt vinner. Få händelser under året ger upphov till sådan uppmärksamhet i media och sociala medier som just Melodifestivalen.

Läs mer

Coca-Cola tillkännager ”One Brand” global marknadsföringsstrategi

Lanserar en ny global kampanj ”Taste the Feeling” Paris, Jan 19, 2016 – Att dricka en Coca-Cola, oavsett vilken, gör ögonblicket magiskt. På en tillställning i Paris idag tillkännagav The Coca-Cola Company’s marknadsdirektör, Marcos de Quinto, en ny ”One Brand” global marknadsföringsstrategi. För första gången i historien enas Coca-Cola, Coca-Cola light, Coca-Cola zero och Coca-Cola life under det ikoniska Coca-Cola varumärket i en global kreativ

Läs mer

Julkampanj

I år har Coca-Cola i Sverige tillsammans med Sveriges stadsmissioner skapat en unik julkampanj. Målet är att tillsammans med konsumenterna skänka 100 000 måltider till människor i utsatthet. Coca-Cola i Sverige har nyligen inlett ett samarbete med Sveriges Stadsmissioner som arbetar lokalt runt om i Sverige med att stödja människor som av olika anledningar behöver hjälp. Det kan handla om hemlösa, barnfamiljer, sjuka, äldre eller flyktingar. Samarbetet

Läs mer

Presskontakt

Eva Okmian Danielsson
Senior Manager External Communications
Presschef
eokmian@cokecce.com
+46 70-648 80 48

Frida Keane
Senior Manager Public Affairs & Communications
Informationschef Sverige
keane@coca-cola.com
+46 72-147 02 40

COCA-COLA ON SOCIAL

1,599,292
LIKES
822,244
FOLLOWERS
781,921
ITEMS
9,336,149
VIEWS
18,240
FOLLOWERS