På rekommendation av ordförande och VD Muhtar Kent, meddelade styrelsen för The Coca-Cola Company i förra veckan att de har godkänt en vidareutveckling av bolagets ledningsstruktur genom att utse Coke-veteranen James Quincey som bolagets nästa verkställande direktör, från och med 1 maj 2017. Muthar Kent kommer att fortsätta som ordförande i styrelsen.

Vi talade med Kent och Quincey om detta samt de möjligheter och utmaningar som ligger framför oss.

Först och främst, grattis till er båda. Hur mår ni?

Kent: Det här är en av de stoltaste dagarna i min 38-åriga karriär inom Coca-Cola-systemet. Jag mår bra, främst eftersom jag vet att det inte finns någon bättre lämpad att leda vårt företag in i framtiden än min nära affärspartner, James Quincey. Jag har haft det stora nöjet att arbeta i nära samarbete med James under ungefär halva hans 20-åriga karriär med Coca-Cola och jag vet att hans stora branschkunnande, expertis om våra varumärken, värderingar och globala system, tillsammans med en förståelse för hur konsumenten förändras, gör honom till den perfekta kandidaten att leda oss framåt.

Om man tittar tillbaka på James karriär så har han visat en stor förståelse för konsumenten önskningar och har lett viktiga insatser i vårt system för att utöka vår portfölj, införa mindre förpackningar och nu senast, att driva omformulering av våra drycker för att minska tillsatt socker. Jag tror att vem man än pratar med i vårt system kommer att säga att James är en bevisad inspirerande ledare, och jag känner mig riktigt tillfreds med det samarbete vi har och vad vi kan fortsätta att uppnå tillsammans.

Quincey: Tja, Muhtar, tack för det. Jag uppskattar ert stöd och hoppas att föra vidare det stora arbete ni har gjort under de senaste åtta åren som vår ordförande och VD. När det gäller hur jag känner, är det kanske ett par överutnyttjade ord, men jag verkligen känner mig hedrad och ödmjuk. Vi har en stark historia av stora ledare inom Coca-Cola-systemet, och det är en ödmjuk upplevelse att väljas för en roll som har hållits av Muhtar och så många stora förebilder genom företagets historia. Jag är glad för de många möjligheter som ligger framför oss för vår verksamhet, och ser fram emot att fortsätta arbeta med Muhtar för att säkerställa en smidig övergång.

Varför är nu rätt tid att göra denna övergång?

Kent: Vi är mitt i en viktig utveckling av företaget var vi fokuserar på vår affärsmodell, som är att bygga starka globala varumärken och att leda ett starkt, dedikerat franchisesystem med ett gemensamt syfte. Vår ledningsgrupp har gjort en hel del framsteg inom detta under de senaste åren, och jag rekommenderade till styrelsen att genom att fortsätta med det samarbete James och jag redan har etablerat, med ett justerat fokus för var och en av oss, ger det oss möjlighet att utnyttja vår starkaste kompetens för fortsatt hållbar tillväxt av verksamheten.

Vad mer behöver göras för att framgångsrikt genomföra bolagets pågående omvandling?

Quincey: Vi måste fortsätta att lyssna på de människor som älskar våra varumärken och drycker. Vi måste fortsätta ställa oss fråga; vad vill de ha härnäst? Vilka drycker tycker de om? Om vi ​​gör detta kommer vi att fortsätta att framgångsrikt omforma vår portfölj på ett sätt som är spännande och ger konsumenterna mer nyheter och valmöjligheter än någonsin tidigare. Till exempel vet vi att konsumenter vill ha mindre socker, så vi utökar valet av låg- och kalorifria produkter, utöver att arbetar på mer än 200 omformuleringsinitiativ runt om i världen. Vi har varit på denna resa ett tag, vi fortsätter att lansera hundratals nya produkter varje år, men vi kommer att öka vår takt med tanke på den snabba karaktär vår verksamhet har.

Muhtar, om du ser tillbaka på din tid som VD under de senaste åtta åren, vad skulle du säga har varit den största förändringen inom Coca-Cola?

Kent: Jag skulle säga att det är den förvandling vi har åtagit oss att göra, att ta företaget tillbaka till sina rötter som världens mest framstående varumärke och franchise-verksamhet, förmodligen är en av de mest betydande förändringar som vi gjort, inte bara under min tid utan det senaste kvartsseklet. Entusiasmen vi har skapat i vårt globala system genom denna förvandling har gett en hel del energi till företaget. Och samstämmigheten inom vårt system är förmodligen det bästa det har varit på flera år. James, håller du inte med?

Quincey: Ja. Men jag skulle också nämna den monumentala förändring i vår företagskultur som Muhtar har lett, på att fokusera vår verksamhet på ökade intäkter framför volym. Genom segmenterade intäktsstrategier är vår verksamhet mer fokuserad på att generera en hållbar och lönsam tillväxt, vilket inte bara är bra för våra andelsägare utan även för våra bottlers, kunder, partners och medarbetare.

Jag ska inte låta det bli onämnt att bland några av de stora förändringarna vi har sett under de senaste åren har varit en upptrappat fokus att ta itu med sociala och ekonomiska frågor. Till stor del tack vare Muhtars ledarskap, är vi på en resa att hjälpa 5 miljoner kvinnor inom vår leverantörskedja att bli självförsörjande genom 5by20 initiativet, vi ger redan tillbaka 100 procent av det vatten som vi använder i hela världen, och vi har fortsatt göra jämställdhet till en grundläggande värdering i vår verksamhet. Vårt engagemang i många av dessa frågor har varit tack vare Muhtars ledarskap.

James, vad skulle du säga till medarbetare inom Coca-Cola världen över nu när företaget går in i detta nya kapitel i historien?

Quincey: Vi kan inte vara rädda för att ta risker och fortsätta att utveckla vårt företag för denna snabbt föränderliga värld vi arbetar i. Kort sagt: att vara djärva, vara modiga. Vi kommer att fortsätta att hedra vår historia som är byggd på mer än 130 år av stolta traditioner, men samtidigt måste vi fortsätta att följa våra konsumenter och kunder vart de än tar oss. Förändringen som inletts under Muhtars ledning har varit bra, och nu måste vi öka det till nästa nivå. Jag ser fram emot att arbeta med våra människor runt om i världen för att utnyttja de möjligheter och förändringar vi har framför oss.